تحقیر.. سرلوحه نقض حقوق بشر در عربستان

تحقیر.. سرلوحه نقض حقوق بشر در عربستان
جمعه 23 اسفند 1398 - 08:48

نقض حقوق بشر توسط آل سعود از بازداشت تحقیر آمیز مخالفان خود در سکوت رسانه های وابسته – که اخیرا گریبانگیر ده ها تن از شاهزاده ها و افراد وابسته به خاندان سلطنتی شده است - فراتر رفته و به خارجی های مقیم این کشور اعم از کارگران و مهاجران سرایت کرده است.

العالم - کشکول

اینطور که پیداست هیچ کس از ظلم و تجاوزات سردمداران مملکت نفت در امان نیست و هر کسی که پا به این کشور می گذارد به تناسب موقعیت و جایگاه خود، سهمی از این تجاوزات دارد. این ظلم و تجاوزات - چنانکه رخ داد و دیدیم – حتی ممکن است تا حد تکه تکه کردن مخالفان پیش برود.

اما این بار شرکت نفت عربستان، (آرامکو) پرچمدار نقض حقوق بشر در این کشور شد؛ کاربران شبکه های اجتماعی و طرفداران حقوق بشر – نقض شده – در عربستان یکی از شواهد نقض حقوق بشر را منتشر کرده اند.

کاربران شبکه های اجتماعی عکس هایی را از یکی از کارگران این شرکت منتشر کرده اند. در این عکس ها چیزی شبیه صندوق به یکی از کارگران پوشانیده شده است که یک بطری ضد عفونی کننده دست از آن آویزان شده است.

روی صندوق نوشته شده: "ضد عفونی کننده دست" و آن طور که از نوشته های پایین صندوق برمی آید، مبتکر این رفتار تحقیر آمیز، "دفتر خدمات" شرکت است.

غم بزرگی را در چهره کارگری که این لباس را پوشیده دیده می شود. از وجنات او هم چنین برمی آید که از اتباع کشورهای آسیایی ست.

ظاهرا کشوری که خود را مقصد وحی و قرآن کریم می داند از آیه " وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ " در قرآن خبر ندارد. سیاست های تبعیض آمیز آل سعود چه کرامتی برای انسان باقی گذاشته است. بزرگترین شرکت نفتی آل سعود چه حرمتی برای انسان باقی گذاشته است؟ آیا غیر از این است که حقارت تخت و تاج سعودی و سردمداران آن در مقابل ارباب آمریکایی، اساسا معنای کرامت انسانی را از یاد آنها برده است.

درست است که آرامکو با صدور بیانیه در توییتر اعلام کرده است که دیگر این رفتارها تکرار نمی شود و تدابیر به اصطلاح قاطعانه ای در مقابل این قبیل اقدامات اتخاذ کرده، اما کوچک ترین اشاره ای به محاکمه عوامل این اهانت یا عذرخواهی از این کارگر نکرده است.

روزنامه ایندیپندنت چاپ لندن هم این حرکت آرامکو را تحقیرآمیز توصیف کرده است و با درج بیانیه این شرکت، در گزارشی آورده است: "تحقیر: شرکت نفت آرامکوی سعودی در گیر و دار شیوع ویروس کورونا، از یک انسان به عنوان اسپری پخش مواد ضد عفونی کننده استفاده کرده است".

پس از این دهان کجی فجیع به حقوق بشر و حرمت انسان، صدور بیانیه دیگر چه معنایی می تواند داشته باشد؟ آیا این چند کلمه ای که در این بیانیه آمده است – آنهم شاید تحت فشار شبکه های اجتماعی - می تواند حیثیت و حرمت این انسان را برگرداند و زخمی را که انتشار این عکس های تحقیر آمیز به روح و روان او وارد کرده است، التیام بخشد؟

تحقیر یکی از مهمترین روش های مکتب آل سعود در زمینه نقض حقوق بشر است؛ چیزی که عربستان در سطح جهان پرچمدار آن است.

  • ابراهيم شربو - العالم

پربیننده ترین خبرها