درخواست تونسی ها از رئیس جمهوری برای هدایت ابتکار آشتی ملی 

درخواست تونسی ها از رئیس جمهوری برای هدایت ابتکار آشتی ملی 
جمعه 23 اسفند 1398 - 19:20

فعالان تونسی مقیم دیگر کشورها از قیس سعید رئیس جمهوری کشورشان خواستند ابتکار آشتی ملی فراگیر را رهبری کند، آنان تاکید کردند این اقدام راه درستی برای ایجاد هرگونه ثبات سیاسی مطلوب در تونس است .

العالم- تونس

به گفته عربی 21، عبدالعزیز عقوبی و حافظ جویرو دو حقوقدان و فعال سیاسی برای قیس سعید نامه ای ارسال کردند.

در این پیام تاکید شده تونس در دهه اول عمر انقلاب به ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مطلوب دست نیافته و دلیل آن نیز در نظر نگرفتن آشتی ملی فراگیر است.

در این پیام آمده درخواست از رئیس جمهوری برای رهبری ابتکار آشتی ملی در راستای شعارهای رئیس جمهوری است که در تبلیغات انتخاباتی مطرح کرده بود.

امضا کنندگان این نامه ابراز تمایل کردند طی دیداری با رئیس جمهوری این طرح را پیش از ارائه برای افکار عمومی، برای وی توضیح دهند.

آنها تاکید کردند باید با دیدگاه باز و در نظر گرفتن نیاز کشور به فرزندانش و طرح توسعه ای برای تمام پتانسیل های کشور به این ابتکار نگریست.

در این نامه با اشاره به توجیهات واقعی و عقلی که مرحله انتقال به دموکراسی نیازمند ان است به تجربه آشتی در رواندا و افریقای جنوبی استناد شد که دو کشور توانستند به توسعه اقتصادی و سیاسی دست یافتند. .

آشتی ملی شعاری است که از زمان پیروزی انقلاب تونس و ساقط کردن نظام حکومتی زین العابدین بن علی ابتدای سال 2011 مطرح شد و الباجی قاید السبسی نیز مهم ترین فردی بود که طرح اشتی ملی را مطرح کرد واما موفق نشد در پارلمان تصویبش کند.

راشد الغنوشی رهبر جنبش النهضه رئیس پارلمان تونس بار دیگر در جلسه رای اعتماد به دولت کنونی الیاس الفخاخ بر ضرورت تعجیل در طرح قانون اشتی ملی اشاره کرد که برای انتقال دموکراتیک و توسعه اقتصادی مطلوب راهگاست .

پربیننده ترین خبرها