تداوم نفوذ سعودی‌ها در استان «المهره» یمن و سیطره بر گذرگاه‌های تجارت و نفت

تداوم نفوذ سعودی‌ها در استان «المهره» یمن و سیطره بر گذرگاه‌های تجارت و نفت
دوشنبه 26 اسفند 1398 - 17:34

عربستان سعودی در میان اعتراضات گسترده مردمی همچنان به نفوذ خود در استان المهره واقع در جنوب شرقی یمن در مجاورت عُمان ادامه می‌دهد.

العالم - عربستان سعودی

عربستان سعودی با گسترش نفوذ در استان المهره واقع در جنوب شرقی یمن، اخیرا توانست گذرگاه‌های زمینی استراتژیک در این استان از جمله گذرگاه اصلی الشحن که قریب به ۶۵ درصد واردات و صادرات یمن از طریق آن انجام می‌شود، تحت سیطره خود درآورد.

اغلب گذرگاه‌های یمن از اوایل جنگ علیه این کشور از حدود پنج سال پیش، تعطیل شده است.

عربستان سعودی اواسط سال ۲۰۱۸ وارد المهره شد حال آنکه این استان از دایره جنگ و درگیری به دور بود اما سعودی‌ها نیروهای زیادی را در تعدادی از پایگاه‌ها و تأسیسات مهم اقتصادی در این استان مستقر کرده و احداث جاده مواصلاتی این استان به عربستان از طریق متصل کردن منطقه سیحوت در جنوب المهره به گذرگاه الودیعه در مرز عربستان واقع در منطقه العبر در شمال استان حضرموت(جنوب شرقی یمن) را آغاز کردند.

در همین ارتباط «علی بن محامد» سخنگوی کمیته تحصن و مخالف حضور عربستان در المهره در مصاحبه با وبگاه «العربی الجدید» با اشاره به گسترش سیطره عربستان بر پایگاه‌ها و گذرگاه‌های اقتصادی و تجاری المهره گفت که عربستان اهداف اقتصادی مبهم در المهره دارد.

بر اساس این گزارش، پروژه‌های نفتی در اولویت اهتمام عربستان در المهره قرار دارد و در همین رابطه بن محامد گفت که «محمد آل جابر» سفیر عربستان در یمن طرحی را برای ایجاد خط لوله نفتی در المهره جهت صادرات نفت تدوین کرده است که این خط لوله از تنگه هرمز عبور کرده و از منطقه الخرخیر در عربستان تا ساحل المهره امتداد می‌یابد.

او افزود که عربستان اقدامات فاجعه‌آمیزی در المهره انجام می‌دهد که باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای فعالیت‌های تجاری و توقیف کالاهای بازرگانان در بسیاری از مناطق شده است و علاوه بر آن استفاده ویژه از بندر نشطون و تبدیل مناطق و مراکز صید ماهی به پادگان‌های نظامی انبار سلاح باعث وارد آمدن خسارت‌های زیادی به ماهیگیران شده است.

از سوی دیگر «مراد منصور» کارشناس اقتصادی یمن گفت که عربستان به المهره دومین استان بزرگ یمن که در یک منطقه استراتژیک مشرف به دریای عمان واقع شده است، چشم طمع دارد.

منصور افزود که ذخایر نفت و گاز زیادی در این منطقه و پایگاه‌هایی که در امتداد مثلث مرزی واقع شده‌اند، وجود دارد که یمن، عُمان و عربستان در آن شریک هستند.

عربستان سعودی در کنار سیطره بر میادین نفتی و بنادر، محدودیت‌هایی را برای ورود کشتی‌های تجاری به بنادر المهره اعمال کرده است که همین امر مشکلاتی را برای مردم یمن در این کشور جنگ‌زده به وجود آورده است.

«احمد بلحاف» مسئول دایره ارتباطات خارجی در کمیته تحصن المهره با اشاره به اعمال محدودیت‌های عربستان برای فعالیت‌های تجاری می‌گوید که اقدامات عربستان باعث ایجاد خشم مردم یمن شده است و اوضاع اقتصادی این کشور را بدتر کرده است.

محمد آل جابر سفیر عربستان در یمن نظارت بر برنامه‌های بازسازی در این استان را بر عهده دارد حال آنکه به گفته «مصطفی عزان» کارشناس اقتصادی یمن، این پروژه‌ها همگی صوری بوده و هیچ ارتباطی به توسعه اقتصادی در المهره ندارد و حتی پروژه نیروگاه‌های برق که حدود دو سال قبل اعلام کردند هنوز اجرایی نشده است.

عزان افزود که از بیش از یک سال قبل با کمبود شدید مواد غذایی و مصرفی و افزایش قیمت‌ها در بازار مواجه هستیم و اعمال محدودیت‌ها در گذرگاه‌های صادراتی و وارداتی یکی از دلایل اصلی آن است.

سیطره عربستان سعودی بر گذرگاه‌های المهره و منابع نفتی آن در حالی است که برخی منابع یمنی نیز اخیرا از اقدامات امارات برای سلطه بر پایگاه‌های مهم نفتی در آب‌های یمن خبر دادند.

این منابع گفتند که امارات هفت منطقه دریایی را برای اجرای عملیات‌های اکتشافی تعیین کرده است که چهار منطقه آن در دریای عرب و خلیج عدن و بقیه در ساحل غربی یمن مشرف به دریای سرخ قرار دارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها