وزیر دولت مستعفی یمن از اقدام شبه‌نظامیان تحت امر امارات انتقاد کرد

وزیر دولت مستعفی یمن از اقدام شبه‌نظامیان تحت امر امارات انتقاد کرد
چهارشنبه 28 اسفند 1398 - 20:11

وزیر خارجه دولت مستعفی یمن با انتقاد از تشدید درگیری‌ها در پایتخت موقت این دولت، از نیروهای مورد حمایت امارات خواست به توافق ریاض پایبند باشند.

العالم- یمن

وزیر خارجه دولت مستعفی یمن از نیروهای تحت امر امارات عربی متحده، عضو متحد عربستان سعودی در ائتلاف عربی ضد یمن خواست به توافق ریاض عمل کنند.

شبکه خبری الجزیره چهارشنبه (۲۹ اسفند) گزارش داد که «محمد الخضرمی»، وزیر امور خارجه دولت «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهور مستعفی‌ و ریاض‌نشین یمن به حوادث اخیر در شهر عدن، پایتخت موقت این دولت واکنش نشان داد.

او اقدام «شورای انتقالی جنوب یمن» (وابسته به امارات) در تشدید درگیری‌ها در این شهر را «غیر قابل توجیه» خواند و گفت که توافق ریاض بر پایان دادن به «شورش مسلحانه» تأکید دارد.

حضرمی گفت: «اجرای توافق ریاض یک ضرورت است و وقت‌کشی شوری انتقالی تبعاتی دارد و می‌تواند این توافق را به شکست بکشاند».

دور جدید اختلافات بین نیروهای تحت امر امارات (شورای انتقالی جنوب یمن) و نیروهای منصور هادی (مورد حمایت ریاض) از دو هفته پیش با درگیری در برخی مناطق مسکونی شهر عدن شروع شد و با مخالفت نیروهای تحت امر امارات با سیطره نیروهای مورد حمایت سعودی بر فرودگاه بین‌المللی عدن تشدید شد.

درگیری‌ها بین نیروهای مورد حمایت امارات و نیروهای دولت منصور هادی از اواخر تابستان گذشته از عدن آغاز شد و طی آن نیروهای شورای انتقالی مورد حمایت ابوظبی ادارات و ساختمان‌های دولت عدن را به اشغال خود درآوردند و در عرض یک ماه پیشروی آن‌ها به استان‌های ابین و شبوه هم رسید.

ناظران و تحلیلگران این درگیری‌ها را درگیری‌های نیابتی بین عربستان سعودی و امارات عربی متحده عنوان می‌کردند و بعد از چند ماه درگیری و کشتار که تلفات آن به بالای ۵۰۰ نفر رسید، نیروهای متخاصم ۱۴ بهمن ماه در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی با حضور سران امارات و سعودی توافق‌نامه‌ توقف درگیری‌ها را امضا کردند. با این حال درگیری‌ها بعد از یک ماه فروکش دوباره از سر گرفته شده است.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت ۷ هفته از زمان امضای آن، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه بوده است که هیچ کدام تاکنون عملی نشده است.

شورای انتقالی جنوب یمن که به دنبال جدایی از یمن است، با حمایت‌های اماراتی‌ها در حال طرد نیروهای منصور هادی که در عربستان به سر می‌برد، از شهر عدن هستند. اخیرا این شورا، به مقامات دولت هادی اجازه برگزاری جلسات و نشست در شهر عدن را نداده‌اند؛ مسئله‌ای که دولت هادی آن را تلاش امارات برای به شکست کشاندن توافق ریاض تعبیر کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها