توسل ترامپ به تهدید نفتی علیه عربستان

توسل ترامپ به تهدید نفتی علیه عربستان
شنبه 16 فروردين 1399 - 10:49

به دنبال اعلام شروط عربستان برای کاهش تولید نفت، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، ریاض را به وضع تعرفه های گمرکی برای واردات نفت از این کشور تهدید کرد.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش اسپوتنیک، وی خاطرنشان كرد: "حقوق گمرکی درآمد زیادی را برای ایالات متحده ببار می آورد."

ترامپ یادآور شد: "قبلاً من برای چین و سایر کشورها نیز حقوق گمرکی وضع کردم."

وی گفت: "سایر کشورها نیز برای کالاهای ایالات متحده حقوق گمرگی وضع می کنند و "از این مزایا برخوردار می شوند ."

ترامپ با طرح پرسش هایی خاطرنشان کرده، "آیا من این کار را در رابطه با نفت انجام خواهم داد ؟" بله ، ممکن است. آیا الان این کار را خواهم کرد؟ نه. آیا به فکر وضع آنها هستم؟ نه."

وی درعین حال گفته که اگر با ما آنچه را که غیر شرافتمندانه خوانده، رفتار شود، کاملاً آشکار است که این ابزار در زرادخانه ما وجود دارد.

پیش از تهدیدات ترامپ، محمد الصبان مشاور دولت سعودی در زمینه اقتصاد بین المللی و بازار نفت با اعلام شروطی مطرح کرده بود که عربستان تنها در صورت مشارکت سایر کشورها و در درجه اول روسیه، حاضر به کاهش تولید نفت خواهد بود.

در همین حال ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در تماس تلفنی با ترامپ عنوان کرده بود که به نظر می‌رسد عربستان سعودی در حال حذف آن دسته از رقبای نفتی خود است که دست به تولید نفت شِیل زده‌اند و در این زمینه موفق عمل کرده است.

آمریکا بزرگترین تولید کننده نفت شیل (از سنگ نفت) است که با کاهش شدید قیمت نفت، استحصال این نوع نفت که هزینه‌بر نیز است، برای تولید کنندگان آن در شرایط فعلی توجیه اقتصادی نداشته و به‌ صرفه نیست.

پربیننده ترین خبرها