انفعال الزرفی در مقابل آمریکا و پاسخ کوبنده مقاومت عراق

انفعال الزرفی در مقابل آمریکا و پاسخ کوبنده مقاومت عراق
يکشنبه 17 فروردين 1399 - 18:02

9 گروه در حشد العشبی عراق طی پیام هایی به نظامیان آمریکایی، گروههای سیاسی و مردم عراق، تاکید داشتند که نظامیان آمریکایی اشغالگر هستند و برای هیچ چیز جز زبان زور احترام قائل نیستند.

العالم - نظرکده

این گروهها در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که عملیات علیه نظامیان آمریکایی تنها پاسخ ساده ای به اقدامات خصمانه آنهاست و اجازه نخواهند داد که این نظامیان اشغالگر ثروت عراق را چپاول کرده و آن را تقسیم کنند.

9 گروه در حشد العشبی عراق طی پیام هایی به نظامیان آمریکایی، گروههای سیاسی و مردم عراق، تاکید داشتند که نظامیان آمریکایی اشغالگر هستند و برای هیچ چیز جز زبان زور احترام قائل نیستند، این گروه ها در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که عملیات علیه نظامیان آمریکایی تنها پاسخ ساده ای به اقدامات خصمانه آنهاست و اجازه نخواهند داد که این نظامیان اشغالگر ثروت عراق را چپاول کرده و آن را تقسیم کنند.

شماری از اعضای ائتلاف دولت قانون عراق تاکید دارند که منشأ تمام مشکلاتی که عراق طی سال گذشته با آنها مواجه بوده است حضور نظامیان اشغالگر در این کشور بود.

سیاستمداران عراقی تاکید دارند که واشنگتن از اعطای حق انتخاب به عراقی ها سر باز می زند چرا که می داند آزادی و اختیار عراقیها به معنای اخراج آمریکایی ها از کشورشان است و از همین رو آمریکا امروز تلاش می کند کارگزاران و مزدورانش را در راس هرم تصمیم گیری در عراق بنشاند.

کارشناسان بر این باورند که بیانیه گروههای مقاوت دارای دو بخش است، بخش اول نظامی است و حاوی این پیام به آمریکایی هاست که گروههای مقاومت در عرصه پاسخ به اقدامات آمریکا یکدیگر متحد هستند و قسمت دوم حاوی این پیام است که مقاومت آمریکا را در عراق اشغالگر می داند.

پژوهشگران سیاسی همچنین تاکید دارند که بیانیه گروههای عراقی دارای ابعاد سیاسی نیز بوده است که بیانگر موضع قاطع درخصوص مکلف شدن عدنان الزرفی به تشکیل دولت جدید عراق است که در پیشینه خود حمایت آمریکایی ها را دارد، این بخش سیاسی بیانیه همچنین با مخاطب قرار دادن آمریکا به صورت ضمنی تاکید دارد که حشد الشعبی عراق تنها و به صورت یکجانبه به امور نظامی نمی پردازند بلکه با ابزارهای آمریکا در عرصه سیاست نیست رویارو خواهد شد.

پژوهشگران سیاسی تاکید دارند که عدنان الزرفی نخست وزیر مکلف قانونی نسیت، چرا که رئیس جمهور با سرپیچی از قانون بدون اینکه الزرفی از سوی فراکسیون بزرگتر در پارلمان نامزد شود، وی را مکلف کرده است و فراکسیون های شیعه در پارلمان می توانند نامزد خود را در مقابل الزرفی پیشنهاد دهند و با نخست وزیری وی مخالفت کنند.

برخی از اعضای ائتلاف فتح عراق معتقدند که الزرفی به بهانه عدم معرفی نامزدی از سوی فراکسیون بزرگتر پارلمان، به نخست وزیری ملکف شده است، اما این در حالی است که فراکسیون بزرگتر پارلمان عراق دو نفر را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کرده بود، از همین رو رئیس جمهور به دلیل نقض قوانین مورد سوال قرار خواهد گرفت.

سیاستمداران عراقی معتقدند که الزرفی صلاحیتهای لازم را برای نخست وزیری ندارد و شخصیتی از همه لحاظ غیر قابل پذیرش دارد و دارای شرایط و صفاتی که مرجعیت عالی عراق برای نخست وزیری این کشور برشمرده نیست.

پربیننده ترین خبرها