ناله‌های مرگ "چشم‌انداز" بن‌سلمان بلند شد

ناله‌های مرگ
دوشنبه 1 ارديبهشت 1399 - 22:14

به نظر می‌رسد هاله‌ای که رسانه‌های سعودی و غربی درباره ولیعهد جوان، جاه‌طلب و مدرن سعودی ترسیم کرده‌اند، به دلیل اقدامات خونین این شاهزاده علیه منتقدانش و نیز ماجراجویی‌های عبث وی در منطقه و توهم بودن "چشم‌انداز 2030" در حال فروپاشی است.

العالم- کشکول

نکته قابل توجه این است که مطبوعات غربی، که درباره "طرح چشم‌انداز" بن‌سلمان مبتنی بر مدرن‌سازی عربستان سعودی و رها کردن اقتصادش از وابستگی به نفت و تنوع بخشیدن به آن بسیار تبلیغ می‌‌کردند، همچنین اولین منابعی هستد که مرگ آن و را اعلام می‌کند و آن و همچنین پروژه "نئوم"- که بخش مهمی در طرح بن‌سلمان محسوب می‌شود، را نوعی خیال‌پردازی توصیف می‌کنند.

مشخص است که شهر "نئوم"، که محمد بن‌سلمان می‌خواهد آن را با بودجه‌ای بالغ بر 500 میلیارد دلار و در مساحتی تقریبا 10 هزار مایل مربع در دریای سرخ احداث کند، شبیه به شهرهای داستان‌های علمی- تخیلی است. بن سلمان می‌خواهد با ساخت این شهر - کشور، بزرگترین مغزها و بهترین استعدادهای جهان را جذب قابل زیست‌ترین شهر جهان که بیشترین حقوق و دستمزد را در جهان پرداخت می‌کند، بنماید. این شاهزاده گفته است: "ما یک ربات مهم می‌خواهیم برای شهر نئوم، اولین رباتی که مال خود نئوم باشد، یک ربات درجه‌یک. هر چیزی دارای یک رابطه با هوش مصنوعی خواهد بود و دارای اینترنت اشیا؛ هر چیزی."

روزنامه انگلیسی "تایمز" از جمله روزنامه‌های غربی بوده که مرگ "نئوم" را اعلام کرده است. "ریچارد اسپنسر" خبرنگار این روزنامه در امور خاورمیانه دلایل مرگ "نئوم" را قتل وحشیانه "عبدالرحیم الحویطی" توسط پلیس سعودی عنوان کرده؛ جنایتی که باعث خشم خیلی‌ها در این کشور شده است. از دیگر دلایل، حضور بیش از 20 هزار شهروند سعودی در این منطقه‌ای است که بن‌سلمان می‌خواهد "نئوم" را در آنجا احداث کند؛ اقدامی که از سوی بیشتر این شهروندان ردّ شده است.

جنگ قیمت میان عربستان سعودی، روسیه و آمریکا، که به سقوط بهای جهانی نفت منجر شده، و شیوع ویروس کُشنده کرونا نیز در این سقوط بیشتر نقش داشته، از دیگر دلایل این مرگ قریب‌الوقوع است.

جنگی، که بن‌سلمان علیه یمن از 6 سال پیش راه انداخته، خزانه حکومت سعودی را خالی کرده است. افزون بر این، ترامپ نیز مقابل حمایتش از بن‌سلمان و سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های او، این خزانه را خالی کرده است. به این عوامل، باید هشدار صندوق بین‌المللی پول را نیز اضافه کرد که به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس درباره تمام شدن ذخایر نقدی‌شان طی 15 سال در سایه کاهش شدید بهای نفت هشدار داده است.

ناله‌های مرگ "طرح چشم‌انداز" بن‌سلمان در مطبوعات غربی با صدای بلند شنیده می‌شود این ناله‌ها در داخل عربستان سعودی نیز شنیده می‌شود ولی با صدای پایین‌تر. برخی از کارشناسان در این کشور درباره اقدام حکومت سعودی به کاهش 5 درصدی بودجه سال 2020 سخن می‌گویند و اتخاذ تدابیر ریاضتی را پیش‌بینی می‌کنند؛ امری که به تاخیر افتادن پروژه‌های "چشم‌انداز 2020" را حتمی کرده است.

پربیننده ترین خبرها