تقابل آشکار آمریکا با روسیه و چین در فناوری هسته ای / تقلای واشنگتن برای بیرون کردن مسکو و پکن از بازارهای فناوری هسته ای

تقابل آشکار آمریکا با روسیه و چین در فناوری هسته ای / تقلای واشنگتن برای بیرون کردن مسکو و پکن از بازارهای فناوری هسته ای
جمعه 5 ارديبهشت 1399 - 11:02

در استراتژی وزارت انرژی ایالات متحده که در وبسایت این وزارتخانه منتشر شده، گفته می شود ایالات متحده باید روسیه و چین را از بازارهای فناوری های هسته ای که تحت نفوذ آنها قرار دارد، خارج کرده و پیشتاز جهانی در این بازار شود.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش اسپوتنیک، در این سند که به بررسی دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا گذاشته شده، آمده است: "سرانجام دولت آمریکا وارد بازارهایی خواهد شد كه اکنون شركت های دولتی روسیه و چین در آن تسلط دارند و جایگاه ما را به عنوان پیشتار جهانی در صادرات بهترین فن آوری ها در زمینه انرژی هسته ای و همچنین استانداردهای سختگیرانه منع گسترش سلاح ها احیا خواهد کرد. "

وزارت انرژی آمریکا از جمله پیشنهاد می کند که این کشور مانع برقراری روابط محکم مسکو و پکن با "تعدادی از کشورهای اروپای شرقی و آفریقا" شود. علاوه بر این، تدوین کنندگان این استراتژی می خواهند حق جلوگیری از واردات سوخت هسته ای تولید شده در روسیه و چین به منظور تامین امنیت ملی آمریکا به کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای ایالات متحده واگذار شود.

در سند منتشره گفته می شود : "توانایی شرکت های دولتی خارجی در ایجاد چرخه پردازش مجدد سوخت هسته ای برای ایجاد موقعیت های غالب بازار و روابط قوی دوجانبه می تواند چالش های جدی ژئوپلیتیکی برای ایالات متحده به وجود آورد."

در همین راستا، تدوین کنندگان این سند پیشنهاد می کنند که حجم سوخت هسته ای روسیه برای واردات دارای مجوز به ایالات متحده کاهش یابد. از جمله سخن بر سر مقابله با فعالیت های شرکت سوخت وابسته به شرکت دولتی TVEL روسیه ( زیر مجموعه موسسه روس اتم) است.

در سال 2016 ، TVEL اولین قرارداد را با یکی از اپراتورهای نیروگاه هسته ای آمریکایی برای عملیات تولید آزمایشی سوخت هسته ای TVS-Kvadrat خود امضا کرد.

پیش از این گزارش شده بود که حجم سفارشات خارجی "روس اتم" برای یک دوره ده ساله طبق نتایج سال 2019 بالغ 133 تا 135 میلیارد دلار خواهد بود. سبد ده ساله سفارشات شامل پروژه هایی است که باید در این دوره تکمیل شوند.

سبد سفارشات خارجی "روس اتم" نه تنها قراردادهای مربوط به ساخت واحدهای انرژی هسته ای بلکه قراردادهایی در رابطه با موضوعات دیگر صنعت اتم صلح آمیز را در بر می گیرد. از جمله باید پروژه های ساخت 36 واحد نیروگاه های اتمی در کشورهای مختلف جهان را ذکر کرد که در مراحل مختلف اجرا قرار دارند.

پربیننده ترین خبرها