آیا ترامپ در تعامل با ایران بر لبه پرتگاه نزدیک می‌‌شود؟

آیا ترامپ در تعامل با ایران بر لبه پرتگاه نزدیک می‌‌شود؟
جمعه 5 ارديبهشت 1399 - 14:37

ناامیدی و احساس شکست حاکم بر رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل پیامدهای فاجعه‌بار عملکرد شکست‌خورده‌اش درخصوص مهار شیوع ویروس کرونا، او را بر آن داشت که به نیروی دریایی کشورش دستور دهد قایق‌های ایرانی را در صورتی‌که برای کشتی‌های آمریکایی در دریا مزاحمت ایجاد کنند، نابود کنند. این تهدید با واکنش فوری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همراه شد و هشدار داد در صورتی‌که کشتی‌ها و ناوهای هواپیمابر آمریکا در خلیج‌فارس امنیت ملی ایران را تهدید کنند، هدف قرار می‌گیرند.

العالم- نظرکده

تحلیلگران بر این باورند که تهدیدهای آمریکا علیه ایران خوانش‌های زیادی، از جمله تشدید فشارها از سوی "دونالد ترامپ" و دیگر مسئولان آمریکایی، دارد به‌ویژه این‌که تهدیدها بعد از پرتاب موفق ماهواره نظامی "نور" به فضا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح شده است. البته این اقدام سپاه دستاورد مهمی محسوب می‌شود و حامل پیامدهایی مثبت برای ایران در زمینه‌های نظامی و علمی است.

تحلیلگران افزودند، شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در آمریکا وجهه دولت آمریکا را که دست‌بسته در مقابل این ویروس کُشنده نشسته، تغییر داده و اعتبار آن را زیر سوال برده است به‌ویژه این‌که انتقادهای زیادی متوجه ترامپ به دلیل مدیریت ضعیف در زمینه مهار شیوع این ویروس مطرح می‌شود و همین امر او را بر آن داشته است که تهدیدهای نظامی علیه تهران را تشدید کند و بدین ترتیب نگاه‌ها در داخل آمریکا را منحرف کند و به شکست سیاست‌های داخلی و خارجی دولتش سرپوش بگذارد.

این تحلیلگران خاطرنشان کردند، بعد از سقوط بهای نفت به زیر صفر و خسارت‌های شرکت‌های آمریکایی که نفت شیل تولید می‌کنند، ترامپ به سیاست تشدید تنش در منطقه خلیج‌فارس متوسل شده است به این امید که تهدیدها بر بازارهای نفت نیز تأثیر بگذارد.

در سایه این تهدیدهای آمریکایی علیه ایران، کارشناسان می‌گویند که واشنگتن این تهدیدها را با هدف فشار وارد کردن به ایران و مجبور کردن این کشور به عقب‌نشینی از موضعش مطرح کرده است. ولی آمریکا به این امر توجه نکرده که ایران قدرتی منطقه‌ای است و این واقعیت را ایران از طریق ساقط کردن پهپاد آمریکایی، که حریم هوایی‌اش را نقض کرد و نیز پاسخ ایران به ترور فرمانده مقاومت "سردار قاسم سلیمانی" مورد تأکید قرار داد.

این کارشناسان تأکید کردند، واشنگتن از عملی کردن تهدیدهایش علیه ایران عاجز است. شیوه‌های رویارویی نظامی نیز تغییر کرده و غیرمتعارف شده است.

نظر شما چیست؟

  • اهداف ترامپ از تهدیدهای نظامی‌اش علیه ایران چیست؟
  • چرا ترامپ در حالی‌که غرق بحران‌های داخلی است، تشدید تنش را انتخاب می‌کند؟
  • تهران برای مقابله با این اقدامات ترامپ چه گزینه‌هایی دارد؟

پربیننده ترین خبرها