تحلیل‌گر عرب:بعید است ترامپ مرتکب حماقت بزرگ آزمودن دوباره قدرت ایران شود/ آمریکایی ها تا کنون دو بار در سطح نظامی متعرض ایران شده و بهای گزافی بابت آن پرداخت کرده اند

تحلیل‌گر عرب:بعید است ترامپ مرتکب حماقت بزرگ آزمودن دوباره قدرت ایران شود/ آمریکایی ها تا کنون دو بار در سطح نظامی متعرض ایران شده و بهای گزافی بابت آن پرداخت کرده اند
شنبه 6 ارديبهشت 1399 - 12:56

عبدالباری عطوان تحلیل گر سرشناس جهان عرب با اشاره به اقدامات تنش‌زای اخیر آمریکا در خلیج فارس گفت: بعید است که  نیروی دریایی ایران در مقابل اقدامات تحریک آمیز آمریکا دست بسته بماند، لذا اگر او بخواهد بار دیگر قدرت ایران را بیازماید مرتکب حماقت بزرگی خواهد شد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

عبدالباری عطوان تحلیل گر سرشناس جهان عرب با اشاره به اقدامات تنش‌زای اخیر آمریکا در خلیج فارس گفت: دونالد ترامپ باید بداند که محاصره اقتصادی ایران توسط وی با شکست مواجه شده و نتیجه معکوس داده است لذا اگر او بخواهد بار دیگر قدرت ایران را بیازماید مرتکب حماقت بزرگی خواهد شد.

« عبدالباری عطوان» در سرمقاله امروز ( شنبه) روزنامه « رأی الیوم » تاکید کرد: « دونالد ترامپ » رئیس جمهور آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر ناکامی های داخلی و خارجی اش فرافکنی می کند.

سردبیر رأی الیوم خاطرنشان کرد: ترامپ به دلیل ناکام ماندن در سطوح مختلف داخلی و خارجی دچار سردرگمی شده است. دولت متبوع وی ناتوانی خود را در مقابل بحران انتشار ویروس کرونا به اثبات رساند و شمار قربانیان کووید – ۱۹ تاکنون تقریبا به ۵۰ هزار نفر رسیده است. فروکش کردن نرخ نفت شیل به پایین تر از صفر ضربه محکمی به اقتصاد آمریکا محسوب می شود و پیش بینی می شود بیش از یک هزار و ۵۰۰ شرکت بزرگ دچار ورشکستگی و ۵۰ میلیون نفر دیگر به صفوف طولانی بیکاران ملحق شوند.

عطوان با اشاره به اظهارات «تهدیدآمیز و تحریک کننده» دونالد ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا علیه ایران و واکنش قوی سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران ایران به اظهارات یاد شده گفت: ایرانی ها حق دارند وقتی می گویند کشتی ها و ناوهای آمریکا در فاصله بیش از ده هزار کیلومتر از کشور خود در آب های منطقه خلیج فارس چه می کنند؟ ضمنا مگر مالکیت فضا به نام آمریکا ثبت شده که به پرتاب ماهواره از سوی ایران و یا سایر کشورها اعتراض می کند؟

وی افزود: آمریکایی ها تا کنون دو بار در سطح نظامی متعرض ایران شدند و بهای گزافی بابت این دو اقدام خود پرداختند. اولین بار زمانی بود که پهپاد جاسوسی « گلوبال هوک » بر فراز تنگه هرمز چند کیلومتر وارد حریم هوایی ایران شد و فورا سرنگون گردید. دومین بار زمانی بود که ستاد فرماندهی نظامی آمریکایی پهپاد دیگری را برای ترور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی مهندس نائب رئیس الحشد الشعبی فرستاد و در نتیجه آن اکثر پایگاه های نظامی خود در عراق را از دست داد و مهم تر از همه نفوذ خود را از دست داد که بابت آن ۶ تریلیون دلار هزینه کرده بود. البته هنوز فرآیند انتقام ایران در همین رابطه کامل نشده است و ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، این تحلیلگر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب بعید دانست که نیروی دریایی ایران در مقابل اقدامات تحریک آمیز آمریکا دست بسته بماند. او گفت که اگر ترامپ بخواهد بار دیگر قدرت ایران را بیازماید، مرتکب «حماقت بزرگی » خواهد شد. او باید بداند محاصره اقتصادی ایران توسط وی با شکست مواجه شده است و نتایج معکوس داده است و ایران چیزی برای از دست دادن ندارد.

عطوان اظهار داشت: ایران در منطقه جغرافیایی خود حضور دارد و صدها بلکه هزاران قایق تندرو «شهادت طلب» در اختیار دارد که رادارها قادر به ردیابی آنها نیستند. ایران همچنین مجموعه ای از زیردریایی ها و کشتی ها و قایق های مسلح و سامانه های موشکی دقیق و پیشرفته و موشک های بالستیک و بالدار کروز در اختیار دارد که تا کنون امتحان خود را به خوبی پس داده اند.

پربیننده ترین خبرها