آیا تشکیل کابینه در عراق با مشکل روبرو شده است؟

آیا تشکیل کابینه در عراق با مشکل روبرو شده است؟
شنبه 6 ارديبهشت 1399 - 21:53

خبر:

درحالی که بنا بربرخی اخبار اسامی پیشنهادی کابینه کاظمی قراربود تا قبل از ماه مبارک رمضان نهایی وبه پارلمان ارائه شود این مسئله همچنان محل بحث جدی است.

تحلیل:

واقعیت ان است که در تشکیل کابینه شرط اساسی رایزنی و جلب نظر گروهها،جریانات واحزاب مختلف عراقی وبویژه شیعیانی است که برسر رفتن الزرفی و جایگزین شدن کاظمی به شبه اجماع رسیدند.بدیهی است چنانچه این همدلی درشرایط پیش از برگزاری جلسه رای اعتماد حاصل نشود کار کاظمی درپارلمان با دشواری مواجه خواهد شد.

درترکیب کابینه جدید هم بایستی شرایط مورد نظر مردم هم مرجعیت وهم گروهها واحزاب مختلف درنظر گرفته شود .بدیهی است الزام و پایبندی اعضای کابینه به مسائلی چون اعتقاد به اصلاحات مورد نظر مردم،سابقه نداشتن کاندیداها درفساد موردنظر مرجعیت،اعتقاد به اخراج اجانب از عراق و بالاخره وفاداری به حشدالشعبی و مقاومت درعراق مشخصه هایی هستند که از یکسو تخلف ناپذیرند واز دیگر سو جمع کردن این شرایط در افراد پیشنهادی قدری بر دشواری کار میافزاید و آن را زمانبر میکند.

دراین میان هشیاری نسبت به شایعاتی که طی روزهای اخیر از ناحیه مجامع و رسانه های معاند رواج یافته و بیان میدارند گروههای شیعی برانند تا باسنگ اندازی مقابل کاظمی او را از ادامه مسیر بازدارند و نخست وزیر پیشبرد امورکنونی را بجای او محکم کنند امری است کاملا ضروری. واقعیت ان است که شبه اجماع بین شیعی که مورد استقبال اهل سنت و اکراد قرار گرفت پیش از این نیز بشکلی پرحجم هدف جنگ روانی دشمن بوده است و اصرار بر چنین شایعه هایی جز برهم زدن آرامش وثبات عراق هدف دیگری را تعقیب نمیکنند.

پربیننده ترین خبرها