گزارش یک نهاد حقوقی از وضعیت وخیم زندانیان مصری در سایه «استبداد و کرونا»

گزارش یک نهاد حقوقی از وضعیت وخیم زندانیان مصری در سایه «استبداد و کرونا»
پنج‌شنبه 11 ارديبهشت 1399 - 11:50

نهاد موسوم به «شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر» گزارش داد که استبداد و ویروس کرونا، زندانیان و بازداشتی‌ها را در مصر آزار می‌دهد و آنها وضعیت خوبی ندارند.

العالم - مصر

نهاد موسوم به «شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر» که یک نهاد مدنی است، از شیوع ویروس کرونا به عنوان ابزاری علیه زندانیان مصر انتقاد کرد.

این شبکه با انتشار بیانیه‌ای در شامگاه سه‌شنبه (روز گذشته) تأکید کرد، ویروس کرونا به «ابزار مازادی برای افزایش شکنجه زندانیان» مصر بدل شده است.

در این بیانیه با بیان اینکه «استبداد و ویروس کرونا، زندانیان و بازداشتی‌ها را در مصر آزار می‌دهد»، گفته شده: «به جای آزادسازی زندانیان و افراد بازداشتی به عنوان یکی از راههای برخورد با این بیماری، تأثیر این بیماری به یک بیماری مازاد بدل شده که مانع ملاقات با آنان شده است».

بر اساس این بیانیه، وضعیت زندان‌های مصر وخیم است و «بیشتر زندانیان از حقوق قانونی خود، محروم هستند... کما اینکه حکومت و نهادهای وابسته به آن، ظلم خود را افزایش داده‌اند و بدون اینکه زندانیان را احضار کنند یا دفاعیاتشان را بشنوند و حتی در برابر مسئولان قضایی قرار گیرند، حبس آنان را بر روی کاغذ، تمدید می‌کنند».

این نهاد با بیان اینکه بازداشت بیشتر زندانیان مصری، مجوزی ندارد، تأکید کرد، همین مسئله باعث شده است که شیوه استفاده از بازداشت موقت به عنوان یک مجازات، تثبیت شود؛ حتی در زمانهای دشواری که شاهد شیوع کرونا هستیم.

پایگاه خبری عربی-21 به نقل از این شبکه گزارش داد، وزارت کشور مصر به بهانه حفظ سلامت و جان ملاقات کنندگان، هر گونه ملاقات از زندانهای این کشور را از تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ممنوع اعلام کرد، ولی «بازداشت شهروندان و تمدید حبس زندانیان متوقف نشد... بلکه تمدید حبس بدون حضور متهم یا وکلای آنان یا حتی شنیدان دفاعیات وی، صورت می‌گیرد».

این شبکه به وزارت کشور مصر پیشنهاد کرد که از تضییع حقوق متهم به بهانه‌های امنیتی دست بردارد؛ چرا که چنین بهانه‌هایی، اخلال در قانون و حقوق آنان است.

این نهاد همچنین از قوه قضائیه مصر خواست که افراد متهم به مسائل آزادی بیان و جرایم کم خطر را آزاد کند و اینکه بدون شنیدن دفاعیات متهمان، آنان را بازداشت نکند.

فارس

پربیننده ترین خبرها