عصبانیت وزیر دولت مستعفی یمن/ کشورهای ترک کننده ائتلاف سعودی پست و اقدام آنها شرم آور است!

عصبانیت وزیر دولت مستعفی یمن/ کشورهای ترک کننده ائتلاف سعودی پست و اقدام آنها شرم آور است!
شنبه 13 ارديبهشت 1399 - 16:00

وزیر اطلاع رسانی دولت مستعفی یمن با حمله به برخی از کشورها که ائتلاف به سرکردگی عربستان را ترک کرده اند، آنها را پست و اقدام آنان را شرم آور خواند.

العالم ـ یمن

به گزارش پایگاه خبری عربی 21، معمر الأریانی وزیر اطلاع رسانی دولت مستعفی یمن با اذعان به اینکه این ائتلاف دچار گسست شده است، موضع کشورهایی که ائتلاف متجاوز عربی - آمریکایی علیه یمن را ترک کردند، تحقیرآمیز و شرمآور خواند.

واکنش این مسئول دولت مستعفی و فراری یمن همزمان با اقدام نیروهای شورای انتقالی مورد حمایت امارات برای ورود به مرکز جزیره سقطری در جنوب عدن و درگیری با نیروهای حاضر در این منطقه بود.

شورای انتقالی جنوب که از هفته گذشته در استان‌های جنوبی یمن به مرکزیت شهر عدن دولت خودمختار اعلام کرده به نیروهای ائتلاف سعودی تا نیمه شب گذشته فرصت داده بود تا مراکز ایست و بازرسی در جزیره سقطری را برچیند.

شورای انتقالی جنوب یمن که از حمایت امارات برخوردار است، یکشنبه گذشته در استان‌های جنوبی یمن حکومت خودمختار اعلام کرد.

این شورا ضمن اعلام خودمختاری در عدن و دیگر استانهای جنوبی یمن، خاطر نشان کرد که وضعیت فوق ‌العاده از شنبه شب در این منطقه به مرحله اجرا گذاشته شده است.

اقدام شورای انتقالی جنوب یمن در پی ادامه اختلاف با دولت منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن است که از سوی عربستان حمایت می‌شود.

دو طرف همواره یکدیگر را به نامشروع و غیرقانونی بودن و دامن زدن به تنش‌ها در یمن متهم می‌کنند.

ائتلاف سعودی نیز دوشنبه قبل در واکنش به اعلام خودمختاری شورای انتقالی (تحت حمایت امارات) در استان‌های جنوبی یمن، با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت بازگشت اوضاع به شرایط قبل و اجرای سریع توافق ریاض تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، ۱۴ آبان ۱۳۹۸ توافقی میان دولت مستعفی مورد حمایت عربستان و شورای انتقالی‌ جنوب یمن مورد حمایت امارات با میانجیگری سعودی‌ها موسوم به توافق ریاض امضا شد.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض می‌توان به استقرار دولت «عبدربه منصور هادی» در شهر عدن طی مدت ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با «جنبش انصارالله»، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه اشاره کرد اما در پی اختلاف میان اعضای ائتلاف این توافق تاکنون عملی نشده است.

در اثر حمله عربستان و ائتلاف تشکیل شده از سوی این کشور به یمن که بیش از پنج سال از آن می گذرد، تقریبا تمامی زیرساخت های این کشور تخریب و هزاران نفر از یمنی ها به شهادت رسیده و یا مجروح شده اند.

پربیننده ترین خبرها