آیا دولت کاظمی پس از خودداری برخی احزاب برای دادن رای اعتماد، امیدی دارد؟

آیا دولت کاظمی پس از خودداری برخی احزاب برای دادن رای اعتماد، امیدی دارد؟
يکشنبه 14 ارديبهشت 1399 - 21:27

برخی منابع پارلمانی عراق با تاکید بر تکمیل کابینه دولت مصطفی الکاظمی، پیش بینی کردند مسله رای گیری پایان هفته جاری برگزار شود. در مقابل نیز ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی و ائتلاف ملی به رهبری ایاد علاوی به کابینه اعتراض کرده و تصمیم گرفتند جلسه رای گیری را تحریم کنند.

العالم - عراق

همه منتظر اعلام دولت جدید عراق در سایه تلاش های مصطفی الکاظمی نخست وزیر مامور برای ارائه کابینه نهایی و ارسال آن به پارلمان برای رای دادن بدان هستند.

با شدت گرفتن خوش بینی ها به امکان قطعی شدن موضوع تشکیل کابینه ، برخی موضع گیری های جدید در حال کمرنگ کردن آمال و آرزوهاست

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی اعلام کرد که در تشکیل دولت شرکت نکرده و در پارلمان نیز به نفع ان رای نخواهد داد و افزود: روند تشکیل کابینه به ویژه به خاطر روش برخورد همسان کاظمی با همه تشکل های سیاسی؛ مسیری متفاوت از توافق در مذاکرات را پیش گرفته است.

در همین راستا ائتلاف ملی به رهبری ایاد علاوی روز یکشنبه از تحریم جلسه رای گیری به دولت کاظمی خبر داد و اینکه به آن رای اعتماد نخواهد داد و راهکار انتخاب وزرا را مبهم و نامشخص توصیف کرد.

در همین راستا برخی منابع پارلمانی اعلام کردند هنوز موانعی برای اعلام نهایی دولت به ویژه اختلاف با دولت منطقه کردستان عراق وجود دارد که به خاطر قطع دستمزدهای کارمندان منطقه کردستان از سوی دولت مرکزی، شرایط جدیدی پیشنهاد داده است.

در مقابل حزب اتحادیه دموکرات کردستان نیز نسبت به تشکیل دولت و تصویب آن در پارلمان ابراز خوش بینی و علیرغم داشتن ملاحظاتی به برنامه دولتی وی، موافقت خود را با کاظمی اعلام و نیز برحمایت از دولت برای خارج کردن عراق از این بحران تاکید کرد.

برخی منابع نیز ترجیح دادند جلسه رای گیری دولت پایان هفته جاری پس از دریافت اسامی وزرا توسط پارلمان برگزار شود.

بشیر حداد معاون دوم رئیس پارلمان نیز گفت جلسه رای گیری به دلیل رعایت اقدامات پیشیگرانه برای شیوع ویروس کرونا در سالن کنفرانس ها برگزار خواهد شد.

وی افزود: محمد الحلبوسی رئیس پارلمان از نمایندگان خواسته روز دوشنبه برای آمادگی جهت برگزاری جلسه رای گیری در بغداد پایتخت عراق حضور داشته باشند .

پربیننده ترین خبرها