موسوی: آمریکا عضوی از برجام نیست و رویکردی که در پیش گرفته خطرناک است

موسوی: آمریکا عضوی از برجام نیست و رویکردی که در پیش گرفته خطرناک است
دوشنبه 15 ارديبهشت 1399 - 10:42

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها از برجام خارج و این توافق چند جانبه را به نوعی زیر پاگذاشتند و عضوی از این توافق نیستند.

العالم - ایران / سیاسی

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات عرصه سیاست خارجی، به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

وی در ابتدا گفت: همه دست اندرکاران ما در سیاست خارجی دیپلماسی کشور را به پیش می‌برند. امروز رئیس جمهور در سران نشست عدم تعهد که در باکو برگزار می‌شود به صورت ویدیو کنفرانس شرکت می‌کند و موضوع این نشست درباره کرونا و مواجهه با این ویروس و همکاری‌ها در این زمینه است.

موسوی افزود: ظریف در این مدت ۲۲ تماس تلفنی با همتایان و از جمله مقامات افغانستان داشت و امیدواریم شاهد برقراری دولت فراگیر در جمهوری اسلامی افغانستان باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به نزدیک شدن به سالگرد خروج آمریکا از برجام گفت: شاهدید آمریکایی‌ها در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج و این توافق چند جانبه را به نوعی زیر پاگذاشتند و عضوی از این توافق نیستند. آمریکا سابقه تاریکی در عدم پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود دارد که آمریکا نشان داد رژیمی است که به حاکمیت قانون در روابط بین‌الملل تعهدی ندارد و مهمترین ناقض حقوق بین‌الملل است.

وی گفت: رویکردی که آمریکا در پیش گرفته خطرناک است و نظم بین‌الملل را به هم خواهد زد. آمریکا نشان داده که پایبندی به هیچ کدام تعهدات و قواعد بین‌المللی ندارد و هر جا منافعش اقتضا کند از تعهدات خارج و آنها را زیر پا می‌گذارد. با توجه به شیوع کرونا که همه باید از سازمان جهانی بهداشت حمایت کنند این رژیم با وقاحت این سازمان بین‌المللی را در این مقطع حساس برای بشریت تهدید به قطع بودجه سازمان می‌کند که بسیار جای تاسف دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره انتصاب سفرا توسط وزیر خارجه در حالی که یک سال به پایان وزارتش باقی مانده است گفت: وزارت خارجه از معدود وزارتخانه‌هایی است که اساسنامه دارد و براساس اساسنامه خود مصوب مجلس اداره می‌شود.

وی درباره اینکه گفته می‌شود سفیر آلمان افسر اطلاعاتی بوده و مرتبط با اسرائیل است با بیان اینکه مرجع تشخیص مسائل امنیتی و اینکه چه کسی چه کاره است وزارت اطلاعات ایران است و یک رسانه نمی‌تواند براساس گمانه‌های خود کسی را به چیزی متصف کند اظهار داشت: تابع قواعد در کشور هستیم دیپلمات‌های خارجی باید تابع قواعد ایران و برای کار دیپلماتیک آمده باشند و اگر خلاف این بوده وزارت اطلاعات به عنوان مسئول این امر رسیدگی می‌کند و گزارش‌های رسانه‌‌ای مبنای کار ما نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی گفت: برجام دستاوردهای مختلفی داشته است که رفع تحریم‌های تسلیحاتی یکی دیگر از دستاوردهای برجام بوده است. آمریکا با خروج غیرقانونی خود خواسته تمام دستاوردهای برجام را از بین ببرد و با خیال خود فکر می‌کنند می‌توانند چنین کنند.

خبر در حال تکمیل است ...

پربیننده ترین خبرها