موافقان و مخالفان حذف ۴ صفر از پول ملی/ تبدیل ریال به تومان باعث تقویت پول می‌شود/ حذف چهار صفر قیمت‌ها را افزایش می‌دهد/ ۱۹ کشور دنیا اقدام به حذف صفر از پول‌های ملی کرده‌اند

موافقان و مخالفان حذف ۴ صفر از پول ملی/ تبدیل ریال به تومان باعث تقویت پول می‌شود/ حذف چهار صفر قیمت‌ها را افزایش می‌دهد/ ۱۹ کشور دنیا اقدام به حذف صفر از پول‌های ملی کرده‌اند
دوشنبه 15 ارديبهشت 1399 - 11:26

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) در موافقت و مخالفت با کلیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور سخنرانی کردند.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

شایان ذکر است که نمایندگان مجلس پس از سخنرانی مخالفان و موافقان این لایحه، به کلیات آن رای مثبت دادند. لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور با یک ماده واحده و ۵ تبصره با حذف چهار صفر از پول ملی، اصلاح پول کشور در مبادلات را محور قرار داده است. بنابر این لایحه، واحد پول ایران، «تومان» است و هر تومان برابر ۱۰ هزار ریال جاری و معادل یکصد پارسه خواهد بود.

عضو کمیسیون انرژی: تبدیل ریال به تومان، پول ملی را تقویت می کند

علی بختیار در موافقت با طرح حذف چهار صفر از پول ملی اظهار داشت: ما الان اسکناس خیلی زیادی در کشور داریم و از سوی دیگر هزینه‌های چاپ اسکناس خیلی بالا رفته و اتفاقا یکی از دلایل موافقت با این لایحه همین است که ما باید از چاپ اسکناس به این شکل جلوگیری کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان داشت: امروز در مبادلات خارجی، باید حجم زیادی از پول مصرف کنیم و این در کشورهای توسعه یافته منسوخ است که حجم زیادی را برای خریدهای خارجی صرف شود.

وی با اشاره به صحبت‌های لاهوتی که عنوان کرد در شرایط کنونی که ما با یک بحران اقتصادی مواجه هستیم وقت دست زدن به چنین مواردی نیست، تصریح کرد: اتفاقا دولت‌ها برای حل مسئله اقتصادی ابتدا دست به اصلاحات پولی می‌زنند و ما بایددر این مجلس به اصلاحات پولی و حتی اصلاح نظام بانکداری اسلامی که دغدغه مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید هم هست، می‌پرداختیم و از مجلس هشتم تا الان در این زمینه کار شد اما به اتمام نرسید.

۱۹ کشور دنیا اقدام به حذف صفر از پول‌های ملی کرده‌اند

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس با بیان اینکه آیا در کشورهای دنیا سابقه حذف صفر از پول ملی وجود دارد یا خیر؟ اظهار داشت: ۱۹ کشور اقدام به حذف صفر کرده‌اند. ۱۰ کشور دو مرتبه و آرژانتین ۴ بار اقدام به حذف صفر کرده است. روسیه و اوکراین و لهستان و بلژیک سه مرتبه و ترکیه و کره هر کدام یک مرتبه اقدام به حذف صفر کردند.

بختیار خاطرنشان کرد: تقریبا اکثر کشورهای دنیا وقتی تورم مواجه هستند دست به حذف صفر پول خود می کنند و ما هم در کشورمان در ادوار مختلف با این مساله مواجه هستیم اما مساله تورم در اقتصاد ما یک مساله جدی بوده است.

وی یادآور شد: اما از جهت تقویت ذهنی و سیاستی در ثبات اقتصادی، تبدیل ریال به تومان باعث تقویت پول می‌شود و حذف صفر موجب سهولت معاملات می‌شود و حتی اینکه برخی دوستان می‌گویند در کوتاه مدت تاثیری ندارد، به اعتقاد اکثر کارشناسان حذف صفر در کوتاه مدت هم مفید است و حتی موجب تسهیل محاسبات در سطح کلان می شود .

لاهوتی: حذف چهار صفر قیمت‌ها را افزایش می‌دهد

نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور گفت: وضعیت کنترل تورم ما نابسامان است و این تغییر باعث سرگردانی مردم می‌شود و همین محاسبات در افزایش قیمت‌ها هم نقش خواهد داشت.

مهرداد بائوج لاهوتی در جلسه علنی روز دوشنبه در مخالفت با کلیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور، گفت: این موضوع از دولت قبل هم مطرح بود، کاش در زمانی که شرایط اقتصادی با ثباتی داشتیم به این کار اقدام می کردیم، آیا در شرایط سخت اقتصادی، حذف چهار صفر به بهبود شرایط کمک خواهد کرد یا خیر.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: در اواخر همین مجلس تصمیم می‌گیریم و مردم انتظار دارند که قیمت‌ها کاهش یابد و تاثیر اقتصادی در زندگی مردم داشته باشد.

لاهوتی ادامه داد: برخی کشورها در شرایط ثبات اقتصادی به لحاظ تورمی، دست به این کار زده‌اند اما ما در شرایطی هستیم که تورم ما ثبات ندارد و به تورم دامن می زند؛ الان دولت عملا این کار را کرده است شما تاثیر اسکناس‌ها و چک پول های ۱۰۰ هزار تومانی را ببینید، تاثیر اقتصادی حذف این چهار صفر در زندگی مردم مشاهده نمی‌شود، اجازه دهید در مجلس آینده این موضوع را با فراغ بیشتری بررسی کند.

وی ادامه داد: اکنون وضعیت کنترل تورم ما نابسامان است و این تغییر باعث سرگردانی مردم می‌شود و همین محاسبات در افزایش قیمت ها هم نقش خواهد داشت؛ این کار را به شرایط مناسبی موکول کنیم که به مردم آسیبی وارد نشود.

صباغیان بافقی: مسئولان و متولیان باید سال‌ها پیش این کار را انجام می‌دادند

محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم در مجلس شورای اسلامی، در موافقت با طرح چهار صفر از پول ملی گفت: بحث گرانی‌ها و تورم خیلی مردم را تحت فشار گذاشته است و مردم انتظار دارند که مجلس اقدامی انجام دهد. حداقل انتظار مردم این است که مجلس نقشی در این باره ایفا کند.

نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم در مجلس افزود: یکی از کارهای بسیار خوب دولت همین اصلاح ساختار پولی است امروز ارزش پول ما بسیار کاهش یافته است. همانطور که گفته شد چند صد برابر امروز نسبت به گذشته ارزش پول ما کاهش یافته است. امروز با اینکه دینار و ریال واحد پول ما است ولی امروز کسی از ‌آن استفاده نمی‌کند.

صباغیان افزود: امروز اینقدر پول ما بی‌ارزش شده است که همانطور که گفته شد هزینه‌های چاپ پول به اندازه ارزش خود پول نیست. بعضی وقت‌ها ۵۰۰ تومان و ۲۰۰ تومان حتی صرف نمی‌کند که کسی از روی زمین پول را بردارد.

وی اضافه کرد:‌ اقدام خیلی خوب دولت باید زودتر از اینها انجام می‌شد واقعا لازم بود که مسئولان و متولیان امر این کار را سال‌ها پیش انجام می‌دادند.

صباغیان تصریح کرد: ارزش پول ما امروز در برابر پول‌های دیگر کشورها فاقد ارزش است و این اقدام لازم است. اگر دقت کنید مردم هم در این قضیه ناراضی هستند. یعنی اگر این کار امروز انجام شود مردم هم خرسند می‌شوند. به اعتقاد من مجلس باید امروز این اقدام دولت را تایید کند و ما هم کمک کنیم این اتفاق بیفتد.

به گزارش ایرنا، صباغیان افزود: امروز وقت مردم و همه ما برای شمارش پول بیشتر گرفته می‌شود و در این باره اشتباهات بیشتر است. ما اعداد را درست به‌کار نمی‌بریم. میلیارد و اعداد اینقدر سنگین هستند که به آن شکل که باید اعداد را درست به کار برد انجام نمی‌شود.

نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، ابرکوه و خاتم در مجلس بیان کرد:‌ اینکه عنوان شد موقعی که می‌خواهیم هزینه‌ای را پرداخت کنیم، راحت آن را گرد می‌کنند و حتی اصولا همان گرد هم به طرف بالا است. یک نوع کاری است که از لحاظ اقتصادی و شرعی درست نیست.

وی گفت: اقدام خیلی خوبی که دولت پیشنهاد داده است را ان‌شاءلله مجلس تصویب کند چرا که برای این وقت گذاشته است. این لایحه ۳ سال بررسی و ۲ سال اجرا می‌شود. فرصت خیلی خوبی است و این کار باید انجام شود. این اقدام انجام شود حداقلش این است که مردم در شمارش و محاسبه و حساب کردن راحت‌تر می‌شوند

این نماینده مجلس عنوان کرد:‌ باید نگاه کنیم که هدف دولت چیست؟ به هر حال در مسائلی که مطرح می‌شود به‌طور مثال گفتند که مشکلات اقتصاد، مگر ما مشکلات اقتصادی نداریم. پس مجلس هیچ‌ اقدامی انجام ندهد؟ خب خود همین کار در راستای رفع مشکلات مردم است. چرا که یکی از مشکلات مردم همین است و خیلی هم هزینه ندارد. اجازه دهیم دولت این کار را انجام دهد. از نمایندگان تقاضا دارم به این رای موافق بدهند تا گره‌ای از مشکلات مردم باز شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها