استقرار مدل به‌روز شده رادار آمریکایی صدای نروژی‌ها را درآورد

استقرار مدل به‌روز شده رادار آمریکایی صدای نروژی‌ها را درآورد
چهارشنبه 17 ارديبهشت 1399 - 14:58

مردم محلی شهر قطبی «وردو» در نروژ به استقرار مدل جدید رادار آمریکایی معترض هستند و آن را تهدیدی برای شهر خود می‌دانند.

العالم - اروپا

به روز شدن سیستم راداری آمریکا که در شمالی‌ترین نقطه نروژ در استان «فینمارک» در ۲۸ کیلومتری مرز روسیه قرار دارد، مردم محلی را نگران کرده و احساس ناامنی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، بنابر اعلام رسانه محلی «انآرکو» به روز شدن این رادار با جدیدترین تجهیزات در شهر قطبی «وردو» نارضایتی مردم را برانگیخته است. به تازگی کشتی باری ۱۳۵ متری Ocean Freedom آمریکا دومین بار تجهیزات اطلاعاتی را مستقیم از شهر «پورتلند» ایالت «مِین» آمریکا به شهر وردو آورد.

کل اسکله وردو با نرده‎های فلزی بلند محصور شد و این منطقه به شدت از سوی پرسنل نظامی و غیرنظامی تحت حفاظت قرار گرفت. انتقال این محموله که بزرگترین بخش تجهیزات بود با خودروهای چشمک‌زن پلیس همراهی شد.

این مناظر برای ساکنان ماهیگیر این روستا که حس می‌کنند برخلاف اراده خود بیشتر از گذشته درگیر تخاصم یک ابرقدرت می‌شوند، خوشایند نبود. یکی از ساکنان، موقعیت را «جنگاوری خالص» توصیف کرد و گفت شاید از تجهیزات آمریکا برای از حرکت انداختن هواپیمای روسیه استفاده شود. وی گفت: این برای شهر یک تهدید است. واقعاً وحشتناک است.

یک نفر دیگر از ساکنان، قانونی بودن این اقدام را زیر سوال برد و یادآور شد که حدود ۲ هزار نفر نزدیک این رادار زندگی می‌کنند. وی گفت: چطور قرار است در صورت وقوع یک اتفاق جان مردم را نجات بدهیم، نمی‌توانم بفهمم. در عضو آن هم چیزی عایدمان نمی‌شود. کل این مسئله به نظر من ضرر است. کل جامعه وردو را ناامن کرده است. وقتی بهش فکر می‌کنید گیج و ناراحت می‌شوید.

یکی دیگر از ساکنان وجود این رادار را تحریک‌کننده علیه همسایگان شرقی دانست و گفت: اگر اتفاقی بیافتد، ما هدف بمب هستیم. این اصلا خوب نیست.

شهروند دیگری آن را خاری در چشم روسیه خواند و از وزارت دفاع کشورش خواست امنیت اطراف رادار را افزایش دهد.

این رادار به طور رسمی برای ردیابی زباله‌های فضایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما به دلیل نقش آن در سیستم ضدموشکی آمریکا و استفاده از آن برای تهیه بانک اطلاعاتی از خصوصیات موشکهای روسیه، باعث تنش در روابط نروژ-روسیه شده است.

مدل جدید پیشرفته‌تر و قدرتمندتر با نام Globus III از سال ۲۰۱۷ در دست ساخت بوده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها