سالروز تایید سازمان ملل بر ایرانی بودن آبراهه "خلیج همیشه فارس" + عکس

سالروز تایید سازمان ملل بر ایرانی بودن آبراهه
پنج‌شنبه 25 ارديبهشت 1399 - 09:24

با توجه به اسناد و مدارک تاریخی موجود و اهمیت ملی "خلیج همیشه فارس" نزد ایرانیان، بیست و یک سال پیش در چنین روزی (14 مه/ 25 اردیبهشت) سازمان ملل متحد دستورالعمل رسمی مبنی بر استفاده از نام کامل "خلیج فارس" را برای این آبراهه ایرانی صادر کرد.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

تهران برای مقابله با تقلای شیطنت آمیز و مغرضانه برخی کشورها در زمینه تغییر نام و هویت تاریخی خلیج همیشه فارس، روز دهم اردیبهشت را به عنوان "روز خلیج فارس" نامگذاری کرده است، سازمان ملل متحد نیز در بیست و یک سال پیش در چنین روزی یعنی 25 اردیبهشت، معادل ۱۴ مه 1999، برای پشتیبانی از این واقعه تاریخی دستورالعلمی صادر و طبق آن بر هویت ایرانی این آبراهه تاکید و استفاده از نام کامل خلیج فارس را در اسناد این نهاد بین المللی الزامی کرد.

به همین مناسبت حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در لندن با انتشار متنی در فضای مجازی به این واقعه بین المللی اشاره و روز خلیج فارس را گرامی داشته است.

در متن منتشر شده سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن آمده است: ‏دستورالعمل دبیر خانه سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۴ مه ۱۹۹۹، نام آبراهی که میان جمهوری اسلامی ایران و شبه جزیره عربی قرار دارد، «خلیج فارس» می باشد و در اسناد و انتشارات سازمان ملل متحد لازم است از نام کامل خلیج فارس استفاده شود.

‏وی به همین مناسبت "روز خلیج همیشه فارس" را گرامی داشته است.

چرا دهم اردیبهشت روز خلیج فارس نام‌گذاری شد؟

روز دهم اردیبهشت به عنوان روز ملی خلیج فارس گرامی داشته می‌شود اما دلیل این نامگذاری چیست.

«دلیل نام‌گذاری دهم اردیبهشت این است که نیروهای پرتغالی از ۲۱ تا ۳۰ آوریل ۱۶۲۲ میلادی و قریب ۴۰۰ سال قبل سواحل جنوب ایران را پس از ۱۱۷ سال حضور یا اشغال ترک کردند.

شاه عباس در عهد صفویه و در سال ۱۶۲۱ هرمز را از چنگ پرتغالی‌ها درآورد و سال بعد در آوریل ۱۶۲۲ و در پی رشادت‌های لشکریان ایران به فرماندهی «امامقلی‌خان» نیروهای پرتغالی خلیج فارس را ترک کردند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر پایۀ همین تاریخچه دهم اردیبهشت را به عنوان روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری کرده است.

پربیننده ترین خبرها