جنگ دو محور در منطقه

جنگ دو محور در منطقه
پنج‌شنبه 25 ارديبهشت 1399 - 20:01

برخی از کارشناسان معتقدند که درگیری منطقه ای بین دو محور عربستان و امارات از یک سو و ترکیه و قطر از سوی دیگر هدفی جز ابقای "اسلام سیاسی" ندارد، مخصوصا که آمریکا هم می کوشد وانمود کند که به خاطر منافع عربستان و امارات با هر چیزی که رنگ و لعاب اسلامی دارد مخالف است.

العالم - نظرکده

کارشناسان معتقدند که جنگ امروز یک جنگ اقتصادی، سیاسی و نظامی با اهداف و نتایج مشخص است .

کارشناسان معتقدند فصل مشترک این دو محور یعنی عربستان، امارات، ترکیه و قطر این است که همگی در ساخت و ایجاد پروژه داعش سهیم بوده اند و کشورهایی که هدف این پروژه قرار گرفته اند مثل سوریه و یمن، زیان دیده های اصلی این پروژه ها بوده اند.

برخی نیز خاطرنشان کرده اند که آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی به شدت مراقبند که ائتلافی که در سال 1973 تشکیل داده اند از بین نرود. آنها معتقدند که هر قدر کشورهای قربانی، توسط پروژه داعش بیشتر آسیب ببینند، غرب راحت تر می تواند منابع نفتی آنها را به غارت ببرد. امروزه این شرکت ها و لابی های آمریکایی هستند که میادین نفتی لیبی و نفت استان های جنوبی یمن را تحت تصرف خود دارند در حالی که نیروهای آمریکایی در حال تقویت حضور نظامی خود در مناطق نفت خیز سوریه هستند.

کارشناسان درباره نقش ترکیه هم بر این عقیده اند که این کشور در میان توده های عربی که به اسلام سیاسی گرایش دارند و از ناحیه دولت های عرب متحمل ستم شده اند، محبوبیت دارد. چرا که آنها این کشور را نماینده و حامی خود می دانند و لذا ترکیه خطری برای عربستان و امارات محسوب می شود.

کارشناسان همچنین خاطرنشان می کنند که ترکیه به دنبال متحدانی در منطقه دریای مدیترانه می گردد. این کشور، قبرس، مصر، رژیم صهیونیستی و یونان را مانعی در مقابل توسعه نفوذ و سیطره خود می داند.

انها معتقدند که ترکیه برنامه ها و نقشه های ژئوپولتیک یا اقتصادی و استراتژیک خاص خود را در منطقه دنبال می کند. این کشور خود را در محاصره متحدان می داند و لذا حق خود می داند که به دنبال تشکیل ائتلاف در منطقه دریای مدیترانه باشد.

به اعتقاد کارشناسان، ترکیه لیبی را دنباله امپراطوری عثمانی می داند و حتی مردم لیبی را از نژاد عثمانی یا ترک می داند و لذا مدعی حمایت از آنهاست و حضورش در لیبی قانونی است.

پربیننده ترین خبرها