علیرغم فشارهای آمریکا، تایوان به جلسه سازمان جهانی بهداشت دعوت نشد

علیرغم فشارهای آمریکا، تایوان به جلسه سازمان جهانی بهداشت دعوت نشد
دوشنبه 29 ارديبهشت 1399 - 17:02

وزیر امور خارجه تایوان گفت، علی‌رغم اصرارهای اخیر برای حضور در سازمان جهانی بهداشت، این کشور به جلسه روز دوشنبه این نهاد وابسته به سازمان ملل دعوت نشده است.

العالم - آسیا

علی‌رغم اصرارهای تایوان و برخورداری از حمایت آمریکا برای حضور در سازمان جهانی بهداشت، این کشور به جلسه روز دوشنبه دعوت نشد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «جوزف وو» وزیر امور خارجه تایوان روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «علی‌رغم تمام تلاش‌هایمان و حمایت بی‌سابقه در سطح بین‌المللی، تایوان دعوتنامه‌ای برای شرکت [در نشست روز دوشنبه] دریافت نکرده است».

دیپلمات ارشد تایوان افزود: «وزارت امور خارجه، درخصوص کوتاه آمدن دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در برابر دولت چین و نادیده گرفتن حق سلامت ۲۳ میلیون تایوانی، تأسف عمیق و نارضایتی خود را ابراز می‌کند».

وی با این حال گفت، تایوان درک می‌کند که در حال حاضر باید از زمان محدودی که وجود دارد برای مقابله با ویروس کرونا استفاده کرد و حضور این کشور در سازمان جهانی بهداشت می‌تواند پس از پایان این بحران مطرح شود.

پکن معتقد است تایوان بخشی از خاک چین محسوب می‌شود و تنها در صورتی می‌تواند در نهادهای مرتبط با سازمان ملل عضویت یابد که این واقعیت را بپذیرد.

سیاست «یک کشور، دو سیستم» یا سیاست «چین واحد» از سال ۱۹۷۹ تا به امروز موضع رسمی دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات بوده است و طبق آن واشنگتن هنگ‌کنگ و همچنین تایوان را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند هر چند آمریکا در عمل طی سال‌های اخیر با اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات پایبندی کاملی به این سیاست نشان نداده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها