هاآرتص:

اشغالگری جدید، باعث لغو معاهده صلح اسرائیل و اردن می‌شود

اشغالگری جدید، باعث لغو معاهده صلح اسرائیل و اردن می‌شود
سه شنبه 30 ارديبهشت 1399 - 13:23

یک روزنامه صهیونیستی گزارش داد که اگر رژیم صهیونیستی دست به اشغالگری جدید در کرانه باختری و دره اردن بزند، احتمالا «امان»، معاهده «وادی عربه» با تل‌آویو را لغو می‌کند.

العالم - فلسطین اشغالی

کارشناسان و تحلیلگران رژیم صهیونیستی نسبت به اشغالگری جدید در کرانه باختری و دره اردن و تبعات این مسئله برای این رژیم، همچنان ابراز نگرانی می‌کنند.

«آموس هرئیل» کارشناس مسائل نظامی در روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نسبت به این اقدام رژیم صهیونیستی هشدار داد و گفت که اظهار نظر اخیر «عبدالله دوم» پادشاه اردن بیانگر «نگرانی "امان" نسبت به اقدامی است که نتانیاهو در حال بررسی آن است».

عبدالله دوم جمعه هفته گذشته در گفت‌وگو با مجله آلمانی «اشپیگل» تأکید کرد که اگر رژیم صهیونیستی کرانه باختری را به اراضی اشغالی الحاق کند، باعث «درگیری بزرگی» بین امان و تل‌آویو خواهد شد.

در این گزارش آمده است، طی ماههای گذشته اظهارات مفصل و شدیدتری از سوی اردن خطاب به تل‌اویو مطرح شده بود که «از طریق پیامهایی به سرویس امنیتی اسرائیل و در جریان مذاکره با شخصیتهایی در حزب آبی-سفید، شریک بنیامین نتانیاهو در کابینه بیان شده است».

بنا بر این گزارش، به خاطر فشارهای داخلی که از سوی ملت اردن بر پادشاه این کشور وجود دارد، «در خطرناکترین شرایط... ممکن است به لغو معاهده صلح منجر شود».

در ادامه این گزارش آمده است، مسئله اشغال، طی سالهای گذشته و در سه دوره متوالی انتخاباتی در رژیم صهیونیستی مطرح شده بود، ولی هر بار بنا به دلایلی به صورت علنی، اعلام نشده بود.

به گزارش هاآرتص، نتانیاهو در سپتامبر 2019 و در آستانه انتخابات دوم، قصد داشت، مسئله اشغال دره اردن را علنی کند، ولی پس از گفت‌وگوی تلفنی با «آویو کوخاوی»، رئیس ستاد مشترک ارتش و «نداف ارگمان» رئیس دستگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) از این مسئله صرف نظر کرد؛ زیرا کوخاوی و ارگامن گفته بودند که اعلام چنین اقدامی، بر روابط تل‌آویو با اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین تأثیر منفی خواهد گذاشت و باعث افزایش تنش خواهد شد.

بنا بر این گزارش، مسئله اشغال کرانه باختری یک بار دیگر نیز در زمان علنی شدن طرح صلح تحمیلی آمریکا موسوم به «معامله قرن» مطرح شد، ولی به صورت علنی، اعلام نشد.

هاآرتص در پایان تأکید کرد اتحادیه اروپا برای تعلیق پروژه‌های مشترک با رژیم صهیونیستی آماده می‌شود و این اقدام در واکنش به اقدامات یکجانبه الحاق اراضی فلسطین است.

اردن و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۹۴ توافقنامه‌ صلح موسوم به وادی عربه را امضا کردند که در آن بر پایان دادن به خصومت دو طرف و اجرای مفاد منشور ملل متحد و قانون بین‌المللی در خصوص روابط دو طرف تأکید شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها