تشکیلات خودگردان: با تحریم اسرائیل، اشغال کرانه باختری را متوقف کنید

تشکیلات خودگردان: با تحریم اسرائیل، اشغال کرانه باختری را متوقف کنید
سه شنبه 30 ارديبهشت 1399 - 14:30

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین از سازمان ملل خواست تا با تحریم رژیم صهیونیستی، مانع اجرای طرح اشغال بخش‌های بزرگی از کرانه باختری شود.

العالم - فلسطین شغالی

«محمد اشتیه‎» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین بامداد امروز (سه‌شنبه به وقت تهران) طی نشست ویدئوکنفرانسی «کمیته اعمال حقوق انکارناپذیر مردم فلسطین» در سازمان ملل، خواستار تحریم رژیم صهیونیستی شد.

به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست»، اشتیه در این نشست ویژه گفت: «کشورهایی که مخالف الحاق [کرانه باختری] هستند، باید اسرائیل را تحریم کنند و انهایی که هنوز دولت فلسطینی را به رسمیت نشناخته‌اند باید این کار را انجام دهند».

وی ضمن تاکید بر لزوم تحریم رژیم صهیونیستی در مجامع بین‌المللی، توضیح داد: «چیزی که واقعا از شما می‌خواهیم، تحریم اسرائیل است. چیزی که از شما می‌خواهیم، به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک دولت است... اسرائیل باید وضعیت دشوار را احساس کند. این چیزی است که از شما می‌خواهم تا ما را در آن کمک کنید».

این مقام فلسطینی با بیان اینکه کمرنگ کردن راهکار دو دولتی توسط صهیونیست‌ها باید متوقف شود، اظهار داشت: «اسرائیل رسماً در کنست اعلام کرد، آنهم زمانی که وزراش در حال تحلیف بودند، تاکید کردند که [کرانه باختری را] الحاق می‌کنند. ما تا زمانی که اسرائیل این طرح را اجرا کند، صبر نمی‌کنیم».

اشتیه صحبت‌های مقام‌های رژیم صهیونیستی در مراسم تحلیف کابینه در کنست را اعلام اجرای طرح اشغال کرانه باختری دانسته و خبر داد که سران فلسطینی شامگاه سه‌شنبه (امروز) نشستی را در رام‌الله برای تعیین بهترین واکنش به طرح اشغال برگزار می‌کنند.

به نوشته جروزالم‌پست، وی خطاب به نمایندگان کشورهای مختلف در سازمان ملل گفت موضوع بحث در رژیم صهیونیستی اکنون دیگر انجام دادن یا ندادن اشغال کرانه باختری نیست بلکه چگونگی آن است: «اسرائیل راهکار دو دولتی را نمی‌خواهد. اسرائیل یک دولت را هم نمی‌خواهد. تمام چیزی که اسرائیل می‌خواهد، اشغال است».

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین با اضطراری خواندن وضعیت کنونی حول کرانه باختری و رژیم صهیونیستی، هشدار داد: «فقط کافی نیست که بگویید ما از راهکار دو دولتی حمایت می‌کنیم. بیانیه‌های سیاسی در نیویورک را باید با وزنه اقتصادی حمایت کرد. کسانی که وزن اقتصادی دارند باید آن را پشتوانه بیانیه‌های سیاسی قرار دهند».

اشتیه در ادامه هشدارهایش افزود: «اسرائیل می‌خواهد راهکار دو دولتی را، که شما به آن باور دارید، نابود کند و ما باید این موضوع را جدی بگیریم. اینکه اتحادیه اروپا در روز جمعه درباره تحریم‌هایی علیه اسرائیل صحبت کرد، گام مهمی در جهت صحیح است».

بر این اساس، وی با بیان اینکه تک‌قطبی آمریکا در زمینه روند سازش به پایان رسیده، تصریح کرد: «زمان آن رسیده که برای روزی که فرایند صلح ترامپ شکست بخورد، برنامه‌ریزی کنیم و به سمت کنفرانس چندجانبه سازمان ملل برای اجرای راهکار دو دولتی بر مبنای مرزهای پیش از ۱۹۶۷ طبق قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی پیش برویم».

به نوشته جروزالم‌پست، این مقام فلسطینی با درخواست از جامعه جهانی برای ایستادن پشت تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برای تحقیق درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: «بعلاوه، سازمان ملل باید به فلسطینی‌ها حفاظت بین‌المللی اعطا کند. سازمان ملل قطعنامه‌های زیادی در این باره صادر کرده که اکنون باید اجرا شوند».

اشتیه ضمن ابراز امیدواری نسبت به حمایت سازمان ملل از فلسطین در مقابله با اشغال کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی، گفت: «ما نمی‌توانیم در این باره ساکت بنشینیم. امیدواریم که جامعه جهانی نیز سکوت نکند».

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده که بحث‌ها و مذاکرات کابینه در خصوص الحاق کرانه باختری و دره اردن به اراضی اشغالی در ماه ژوئیه (اواخر تیرماه و اوایل مردادماه) آغاز خواهد شد.

روز گذشته نیز «یائیر لاپید» رئیس حزب یش‌عتید و رهبر احزاب اپوزیسیون در کنست گفته بود به دلیل اینکه طرح کابینه برای الحاق کرانه باختری و غور اردن به فلسطین اشغالی را اقدامی یک‌طرفه می‌داند، با آن مخالفت خواهد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها