ایران و بوسنی و هرزگوین برگسترش روابط تاکید کردند

ایران و بوسنی و هرزگوین برگسترش روابط تاکید کردند
پنج‌شنبه 8 خرداد 1399 - 03:38

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو و رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین ابراز امیدواری کردند که با بهبود شرایط، امکان استمرار ارتباطات قبلی و گسترش روابط دوستانه فراهم گردد.

العالم-ایران

به گزارش روابط عمومی سفارت ایران در سارایوو، «محمود حیدری» روز چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی با «شفیق جعفروویچ» رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی هرزگوین عید سعید فطر را تبریک گفت و برای همه مردم بوسنی هرزگوین آرزوی بهروزی کرد.

رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی هرزگوین ضمن تشکر از سفیر کشورمان درخواست کرد که مراتب تبریک ایشان به دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان ابلاغ شود.

جعفروویچ با بیان اینکه اخبار مقابله با شیوع کرونا در ایران را پیگیری مداوم می کند آرزو کرد که دولت و ملت ایران در محو کرونا به موفقیت کامل دست یابند.

وی بار دیگر از حمایت های دولت و ملت ایران از مردم بوسنی هرزگوین در شرائط سخت گذشته قدردانی کرد.

بوسنی و هرزگوین در اول مارس ۱۹۹۲ از یوگسلاوی سابق اعلام استقلال کرد و در همین سال به عنوان کشوری مستقل از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شد.

جمهوری بوسنی و هرزگوین حدود چهار میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۸ درصد آنان را بوسنیایی های اکثراً مسلمان، ۳۷ درصد را صرب های اکثراً ارتدوکس، ۱۴ درصد را کروات های اکثراً کاتولیک و بقیه را سایر اقوام تشکیل می دهند.

بر اساس قرارداد صلح دیتون در سال ۱۹۹۵میلادی که سرآغازی برای موجودیت جدید بوسنی هرزگوین بود، این کشور به دو هویت سیاسی؛ جمهوری صربسکا و یک بخش مسلمان و کروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین دست یافت. در زمان حاضر سه رییس جمهوری به صورت نوبتی، بوسنی و هرزگوین را اداره می کنند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها