فلسطین؛ اولویت سیاست ایران و حاشیه نشینی در سیاست اعراب

فلسطین؛ اولویت سیاست ایران و حاشیه نشینی در سیاست اعراب
پنج‌شنبه 8 خرداد 1399 - 12:57

به نظر می رسد که مسأله فلسطین بار گرانی بر دوش حکام و سلاطین عرب است و نفاق سیاسی آنها، خواب راحت را از چشمشان گرفته است؛ آنها رفته رفته پرده از حسن نیت در قبال رژیم صهیونیستی و سوء نیت در قبال مسأله فلسطین بر می دارند.

العالم - در گوشی

روزنامه عبری "اسرائیل هیوم" به نقل از چند منبع عربی – که در این روزنامه عالی رتبه معرفی شده اند – پیامی را خطاب به فلسطینی ها منتشر کرده است با این مضمون که روابط آنها با دونالد ترامپ و دولت امریکا از مسأله فلسطین برایشان مهمتر است. این پیام در واقع گویای واکنش آنها در قبال جدیدترین جنایت رژیم صهیونیستی در حق خاک فلسطین و دست اندازی بر بخش هایی از کرانه باختری و دره اردن است.

طرح مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی با موافقت ضمنی و چراغ سبز مقامات عربی رو به رو شده است. انها در دیدارهای خود با جراد کوشنر و آوی پیرکوویتس، نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه موافقت خود را با ادامه کار کمیته مشترک آمریکا و رژیم اسرائیل برای ترسیم نقشه مناطق مشخص شده در طرح انضمام کرانه باختری اعلام کرده اند.

حتی مواضع اردن که مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده و حتی تهدید به خروج از پیمان صلح با رژیم صهیونیستی کرده بود، در آخرین سخنان یک منبع عالی رتبه اردنی – به گفته روزنامه اسرائیلی – به کلی تغییر کرده است. این منبع عالی رتبه گفته بود که ملک عبد الله دوم، منافع اردن را ترجیح می دهد و می خواهد روابط خوب کشورش با ترامپ محفوظ بماند.

عربستان نیز در اعلام مواضع در قبال فلسطینی ها نیرنگ بازانه تر و دردناک تر از همیشه ظاهر شدند؛ به طوری که یک دیپلمات نزدیک به محمد بن سلمان اعلام کرد که چاره ای جز به رسمیت شناختن وجود "اسرائیل" نیست. وی از فلسطینی ها خواست "مراقب باشند که اگر این بار فرصت تشکیل کشور مستقل را از دست بدهند چیزی برایشان باقی نمی ماند."

مواضع مصر نیز با اینکه با مواضع ریاض و امان فرق دارد اما این کشور هم به طور ضمنی پابه پای آنها در حال نزدیک شدن به رژیم اشغال گر است. یک منبع اطلاعاتی مصری گفت که حکام "میانه رو" عرب مقابله با ایران را از مسأله فلسطین مهمتر می دانند.

مواضع خفت بار عرب ها پرده از حجم نفاق آنها در برخورد با مسأله فلسطین برمی دارد. در مقابل، مواضع ثابت و اصولی ایران در حمایت از حقوق ملت فلسطین و حقانیت مقاومت در برابر اشغال گران و حمایت همه جانبه این کشور از مقاومت در همه سطوح سیاسی، اقتصادی و نظامی را شاهد هستیم.

جایگاه اساسی و محوری مسأله فلسطین در سیاست ایران، دشمنان بسیاری را رودرروی تهران قرار داده است. آنها سعی می کنند به این دلیل ایران را در جهان اسلام منزوی کنند. کما اینکه حکام برخی کشورهای عربی در مقابل مواضع و شجاعت ایران و قدرت بالای این کشور مقابل سیاست های غرب به خصوص آمریکا و خنثی کردن نقشه های صهیونیسم برای تجزیه منطقه، همیشه احساس نقصان و حقارت کرده اند.

موضع گیری محور آمریکا و "اسرائیل" در مقابل ایران گواه دیگری است بر عذابی که این محور به دلیل مواضع شجاعانه ایران در حمایت از مسأله فلسطین و ملت های منطقه و مقابله با استکبار و خودمحوری آمریکا و غرب در منطقه، متحمل می شوند.

اظهارات منابع عربی نشان می دهند که به رغم مخالفت ظاهری آنها با طرح رژیم صهیونیستی برای انضمام کرانه باختری، هیچ اراده جدی برای مقابل با این طرح در پشت پرده سیاست هایشان وجود ندارد بلکه بر عکس همین کشورهایی که مدعی عرب گرایی و قومگرایی هستند، شرایط امروز منطقه را فرصتی برای تسریع در علنی کردن روابط پنهانی خود با رژیم صهیونیستی می دانند و این همه رقابتی که بین کشورهای عربی برای جلب رضایت این رژیم و آمریکا می بینیم در واقع مقدمه ای است برای علنی کردن روابط محرمانه با این رژیم .

خلاصه اینکه ما فقط می توانیم در قبال زخم خنجر نزدیکان و باور کردن نقاب های دورغین عرب گرایی هشدار دهیم و تأکید کنیم که تنها راه رسیدن به اهداف ملی و آزادسازی کامل فلسطین، مقاومت است و بس.

  • ابراهيم شربو

پربیننده ترین خبرها