توصیه هایی برای انجام جراحی های غیر اورژانس در شرایط کرونایی

توصیه هایی برای انجام جراحی های غیر اورژانس در شرایط کرونایی
دوشنبه 12 خرداد 1399 - 13:12

با شیوع ویروس کرونا شاهد روند کاهشی و حتی توقف بسیاری از اعمال  جراحی غیر اورژانس در کشور بودیم و این در حالیست که به تازگی، با رعایت و حفظ شرایط و دستورالعمل های بهداشتی امکان انجام اینگونه جراحی ها فراهم گردیده است.

العالم - ایران / علمی

ابراهیم رزم پا نایب رییس انجمن راینولوژی ایران گفت: شروع به کار مجدد بسیاری از فعالیت ها در جامعه و سطح کشور، موجب شده تابرای بسیاری از افراد، این سوال مطرح شود که میتوانند جراحی های غیر اورژانس را نیز انجام دهند یا خیر؟

این عضو جامعه جراحان گوش حلق و بینی با بیان اینکه جراحی های غیر اورانس به جراحی هایی گفته می‌شوند که میتوان انها را در طول سال انجام داد و تعویق چندماهه آنها خطری برای بیمار ندارد، افزود:مسلما ریسک انجام اینگونه اعمال جراحی، در شرایط کرونا بالاتر از شرایط عادی است و این درحالیست که اگر موارد قابل بررسی و دستورالعملهای لازم در قبل و بعد از عمل به درستی انجام گیرد، هیچگونه مشکل خاصی برای بیمار پیش نخواهد آمد.

دکتر رزم پا در ادامه گفت:از جمله مواردی که باید در نظر گرفته شود، مرکز جراحی است که باید دارای اتاق عمل و کادر درمانی مجهز و دارای امکانات آزمایشگاهی مناسب برای تشخیص کرونا باشد، همچنین گرفتن شرح حال، آزمایش های لازم قبل عمل جراحی مانند CBC, CRP,و ESR, وپر کردن فرمی مبنی بر سابقه تماس با بیماران مبتلا به کرونا ضروریست، چرا که اگر بیمار سابقه تماس با افراد مبتلا و مشکوک به کرونا را داشته باشد بیمارستان موظف است از بیمار تست کرونا بگیرد که این تست به سه طریق سی‌‌تی‌‌اسکن ریه،تست PCR، وتست الایزا انجام میگیرد؛ که از این میان تست PCR و اسکن ریه به دلیل داشتن هزینه و وارد شدن اشعه به بدن بیمار توصیه نمیشود، در تست الایزا از طریق اندازه گیری آنتی بادی های بدن بیمار به راحتی و با حساسیت بالا میتوان وجود بیماری کرونا را در بیمار تشخیص داد.

وی افزود: شرایطی نیز باید در اتاق عمل رعایت شود که این شرایط شامل رفت‌‌وآمد و حضور حداقلی افراد در اتاق عمل، استفاده از وسائل یکبار مصرف برای بیهوشی و تعویض فیلتر گازهای بیهوشی است. ضمن اینکه بعد از عمل جراحی نیز تماس بیمار با سایر افراد باید به کمترین میزان خود برسد و بیمار تا مدتی تحت بررسی و چکاپ پزشک مربوطه قرارگیرد.

پربیننده ترین خبرها