یک دادگاه تجدیدنظر شکایت‌ها علیه فرمان مسافرتی ترامپ را 'ناوارد' دانست

یک دادگاه تجدیدنظر شکایت‌ها علیه فرمان مسافرتی ترامپ را 'ناوارد' دانست
سه شنبه 20 خرداد 1399 - 08:03

سه سال پس از فرمان اجرایی دونالد ترامپ درباره ممنوعیت سفر اتباع کشورهای عمدتا مسلمان به آمریکا، یک دادگاه فدرال اقدام دادگاهی محلی درباره به جریان انداختن سه شکایت در این زمینه را «ناوارد» دانست و اعلام کرد قاضی محلی دچار برداشت نادرست شده است.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، دیوان عالی آمریکا دو سال پیش فرمان اجرایی دونالد ترامپ را درباره ممنوعیت مسافرت اتباع چندین کشور به ایالات متحده تایید کرد اما دادگاهی در ایالت مریلند چندی پیش استدلال‌های یک وکیل درباره حکم دیوان عالی را پذیرفت و شکایت موکلان او را به جریان انداخت.

با این حال، دادگاه تجدیدنظر فدرال شعبه ریچموند، مرکز ایالت ویرجینیا، حکم داد که قاضی دادگاه مریلند درباره رأی دیوان عالی دچار سوءبرداشت شده است و نباید این سه شکایت را می‌پذیرفت.

دونالد ترامپ یک هفته پس از آغاز ریاست جمهوری‌اش فرمانی اجرایی را امضا کرد که ورود اتباع برخی کشورهای عمدتا مسلمان را به خاک آمریکا ممنوع می‌کرد.

به دنبال انتقادها و شکایت‌های متعدد، اجرای این فرمان متوقف شد و سپس تغییراتی در آن صورت گرفت. دیوان عالی آمریکا دو سال پیش در جریان رسیدگی به پرونده‌ای در هاوایی رأی داد که نسخه سوم این فرمان اجرایی مورد تایید است و «از منظر امنیت ملی دلایل موجهی دارد».

مارک موسیر، وکیلی که شکایت‌های جدید را در دادگاه مریلند ثبت کرده، می‌گوید دیوان عالی در رسیدگی به پرونده هاوایی تصمیم مشخصی درباره «تناقض فرمان اجرایی ترامپ با قانون اساسی آمریکا» نگرفت و در این مورد سکوت کرد.

این وکیل گفته است به باور او، ممنوعیت سفر مسلمانان به خاک آمریکا ناقض ماده اول قانون اساسی است که هرگونه امتیاز یا تبعیض له یا علیه پيروان مذاهب را ممنوع می‌کند.

اما سه قاضی دادگاه تجدیدنظر ریچموند که هر سه توسط دونالد ترامپ منصوب شده‌اند با تأکید بر قسمت مربوط به «حساسیت‌های امنیت ملی» در حکم دیوان عالی، در رأیی متفق‌القول اعلام کردند قاضی مریلند با ثبت شکایت‌های جدید مرتکب اشتباه شده است.

با این حال جاستین کاکس، وکیل یکی از نهادهای بین‌المللی حمایت از پناه‌جویان که از شاکیان است، به آسوشیتدپرس گفته است راه‌های قانونی دیگری را در پیش می‌گیرد و از جمله به حکم دادگاه تجدیدنظر اعتراض خواهد کرد.

مطابق سومین نسخه فرمان اجرایی دونالد ترامپ که دیوان عالی نیز آن را تایید کرد، ورود شهروندان ایران، سوریه، لیبی، سومالی و یمن و همچنین مقام‌های ارشد ونزوئلا و کره شمالی به خاک آمریکا ممنوع است. نام عراق که در نخستین نسخه فرمان آمده بود در نسخه نهایی حذف شد.

علاوه بر کشورهای یادشده در فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا، ژانویه امسال نیز دولت آمریکا اعلام کرد شهروندان شش کشور برای سفر به آمریکا «محدودیت‌هایی» دارند. این شش کشور شامل میانمار، اریتره، قرقیزستان، نیجریه، سودان و تانزانیا هستند.

پربیننده ترین خبرها