سازمان ملل کارکنانش را از شرکت در اعتراضات ضدنژادپرستی منع کرد

سازمان ملل کارکنانش را از شرکت در اعتراضات ضدنژادپرستی منع کرد
سه شنبه 20 خرداد 1399 - 12:48

سازمان ملل به کارمندانش دستور داده از شرکت در اعتراضاتی که در پی قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی در این کشور آغاز و به کشورهای دیگر بسط یافت خودداری کنند، اقدامی که نقض منشور این سازمان خوانده شده است.

العالم - آمریکا

سازمان ملل به کارکنان خود دستور داده از شرکت در اعتراضات عمومی به نژادپرستی که با قتل شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور جرقه خورد و به کشورهای زیادی بسط پیدا کرد، خودداری کنند. بنابر نسخه‌ای از بخشنامه داخلی این سازمان که برای اعضای آن ارسال شد، دلیل این مسئله تضعیف موضع بی‌طرفی این سازمان اعلام شده است.

به گزارش نشریه آمریکایی «فارین پالیسی»، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه در یک نشست مجازی در گفت‌وگو با کارمندان این سازمان گفت: بسیاری از همکاران در سازمان ملل تمایل دارند در این زمینه صحبت کنند و فعال باشند، اما باید خویشتن‌داری کنند.

گوترش افزود: همه ما از وحشیگری انجام شده در قتل «جورج فلوید» شوکه شدیم. مهم است که بدانیم در مرکز این بحران، یک سوال جدی درباره نژادپرستی وجود دارد.

او در ادامه هشدار داد: اما موقعیت کارکنان سازمان ملل برای آن‌ها محدودیت‌هایی در آزادی بیان و عمل ایجاد می‌کند.

گوترش از کارکنانی که تمایل دارند حمایت خود را از معترضان به نژادپرستی اعلام کنند، خواست این کار را از طریق بازنشر اعلامیه‌های این سازمان در خصوص اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی انجام دهند.

این تصمیم با واکنش منفی کارکنان سازمان ملل و حامیان مستقل حقوق بشر مواجه شده و معتقدند این محدودیت‌ها حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز را که در منشور سازمان ملل و معاهده بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی گنجانده شده است، تضعیف می‌کند.

این دستور در حالی صادر شده که روز دوشنبه خانواده‌های قربانیان خشونت پلیس آمریکا از جمله «جورج فلوید» و «مایکل براون» با صدور فراخوانی از شورای امنیت سازمان ملل خواستند با برگزاری نشستی ویژه سرکوب خشن معترضان آمریکایی به دست پلیس را مورد بررسی قرار دهند. جنبش‌ها و اتحادیه‌های زیادی از جمله «جان سیاه‌پوستان با ارزش است» و صدها گروه حقوق بشری دیگر به این درخواست پیوسته‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها