رویترز: تلاش روسیه و چین برای جلوگیری از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

رویترز: تلاش روسیه و چین برای جلوگیری از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران
چهارشنبه 21 خرداد 1399 - 09:29

به نظر می‌رسد آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مسیر دشواری را پیش رو داشته باشد.

العالم _ ایران / سیاسی

به گزارش العالم به نقل از رویترز، روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل اقدامات خود را برای جلوگیری از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران آغاز کرده اند.

بنا بر این گزارش، در حالی که آمریکا خواهان به کارگیری سازوکارهای مندرج در توافق هسته ای با ایران، موسوم به برجام، برای تمدید تحریم های تسلیحاتی تهران شده است، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین به آنتونیو گوترش٬ دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت نامه نوشته‌اند.

این دو کشور معتقدند آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند مکانیسم موسوم به «ماشه» را فعال کند.

به نوشته رویترز، سرگئی لاوروف نامه خود را ۲۷ ماه مه نوشته و در روزهای اخیر این نامه علنی شده است. سرگئی لاوروف در این نامه تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را اقدامی «مسخره و غیر مسئولانه» خوانده است.
این در حالی است که کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد جمعه گذشته گفت که ایالات متحده پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در اختیار روسیه قرار داده است.

در صورتی که چین و روسیه دو عضو دائم و دارای حق وتو شورای امنیت، با پیش نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران مخالفت کنند، آنگاه ایالات متحده می بایست مسیر خود برای بازگشت این تحریم را در پی بگیرد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز هفتم ژوئن در نامه خود نوشته است: ایالات متحده پس از خروج از توافق برنامه جامع مشترک (برجام) دیگر حق ندارد از شورای امنیت بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند.

پربیننده ترین خبرها