ورود امارات به مرحله جدید ارتباط با صهیونیست ها

ورود امارات به مرحله جدید ارتباط با صهیونیست ها
يکشنبه 25 خرداد 1399 - 19:42

نویسندگان و پژوهشگران سیاسی بر این باورند که مقاله یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن به مثابه پیامی به رژیم اشغالگر  بدین مضمون است که امارات بر عادی سازی روابط با این رژیم بسیار تاکید دارد.

العالم ـ نظرکده

نویسندگان سیاسی می گویند که روابط امارات و اسراییلی ها از سال 2008 آغاز شد و ماهیت آن اقتصادی تجاری بود و سپس به روابط امنیتی سیاسی و سپس فرهنگی ورزشی و دینی و غیره توسعه یافت. آنها از طرحی برای سال 2022 برای تحکیم این روابط خبر دادند.

محققان سیاسی توضیح دادند که این مقاله در روزنامه واشنگتن پست و یا نیویورک تایمز منتشر شد؛ اما حییم صبار دوست سفیر امارات که یک اسراییلی ـ امریکایی است، سفیر امارات را نصیحت کرد که این مقاله در روزنامه یدیعوت احرونوت منتشر شود تا به طور مستقیم اسراییلی ها را خطاب قرار دهد و اهمیت روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی را نشان دهد.

کارشناسان سیاسی تاکید کردند که سفیر امارات در واشنگتن از معدود کسانی بود که در مراسم اعلام "معامله قرن" با حضور ترامپ و نتانیاهو مشارکت کرد.

کارشناسان توضیح دادند که امارات در ترویج "معامله قرن" شریک بوده است و موضع یوسف العتیبه در چارچوب ترویج این معامله است و نمایانگر اراده مردم امارات نیست. امارات به استفاده از توانمندی های امنیتی رژیم صهیونیستی چشم دوخته است.

فعالان رسانه ای می گویند که امارات مرحله عادی سازی روابط را پشت سر گذاشته و به مرحله هماهنگی با رژیم اشغالگر رسیده است و مقاله العتیبه بهترین دلیل بر این مدعاست.

کارشناسان سیاسی تاکید کردند که نقش برخی کشورهای عربی در معامله قرن به حمایت مالی از این معامله محدود می شود و حق ارائه ایده هایی برای اجرای این طرح ندارند و امارات یکی از همین کشورهاست.

فعالان رسانه ای هشدار دادند که مقاله سفیر امارات به طور ضمنی به اسراییلی ها و کشورهای منطقه می گوید که باید ابتدا مقاومت را نابود سازید و سپس طرح هایی که می خواهید را مطرح کنید.

کارشناسان سیاسی از رقابت میان برخی کشورهای عربی برای میانجیگری با این باور که "اسراییل" یک طرف اصلی و منطقه ای است که امور خاورمیانه جدید را اداره خواهد کرد، ابراز تاسف کردند.

این کارشناسان خاطرنشان کردند که این طرف اصلی به دنبال معاونانی است و عربها برای این نقش حاشیه ای و ذلت بار با یکدیگر رقابت می کنند. این نقش در واقع نوعی همراهی در عملیات فروش قدس طبق "معامله قرن" است.

پربیننده ترین خبرها