سرنوشت ادلب؛ گروهک های تروریستی از درون نابود می شود!

سرنوشت ادلب؛ گروهک های تروریستی از درون نابود می شود!
دوشنبه 26 خرداد 1399 - 15:52

آتش بسی که جسته و گریخته در حومه های ادلب و حماه برقرار شده است آتش زیر خاکستر است؛ آتشی که نشان می دهد گروه های مسلح هر ترفندی به کار بگیرند نمی توانند مانع پیشروی ارتش سوریه و تأمین امنیت و اخراج تروریست ها از خاک سوریه شوند.

العالم - تحلیل روز

سرکرده های النصره، حراس الدین و دیگر گروه های تروریستی وابسته به القاعده در آستانه آغاز جنگ جنگ داخلی بین گروهها، انتظار لحظه نابودی خود را می کشند.

حوادث جاری در این منطقه، حکایت از آن دارد که ضربه بزرگی در سطح منطقه در کمین ابو محمد الجولانی، سرکرده گروه تروریستی جبهه النصره است. این گروه های تروریستی به زودی حمایت های منطقه ای را از دست داده و باید منتظر سرنوشت قطعی خود باشند.

بر این اساس آنها باید خود را آماده جنگ درون گروهی کنند؛ جنگی که پس از بروز انشعاب های عمیق، به آتش بس شکننده بین آنها پایان خواهد داد.

به همین دلیل هر یک از این گروه های تروریستی با اسامی و عناوینی چون جماعت "انصار الاسلام"، جبهه انصار الدین، سازمان "حراس الدین"، و تیپ "المقاتلین الانصار" به سرکردگی "ابو مالک التلی"، مستقر در شمال سوریه اعلام کرده اند که "اتاق عملیات" تشکیل داده اند.

آنها اعلام کرده اند که هدف از تشکیل این اتاق عملیات، جمع آوری گروه های تروریستی است که مخالف سیاست اخیر "جبهه النصره" هستند. آنها مدعی هستند که با تشکیل این اتاق، همه مخالفان گروه ترویستی "هیئت تحریر الشام – جبهه النصره" در قالب یک واحد، متحد خواهند شد. همچنین خاطرنشان کرده اند که به زودی شاهد کشمکش و رقابت برای جذب عناصر مسلح خواهند بود.

با نگاهی سریع و گذرا به گروه های تروریستی می بینیم که سرکرده گروه موسوم به "تنسیقیه الجهاد"، "ابو العبد اشداء"، از رهبران سابق جبهه النصره است. وی در اواخر 2016 با بیش از 100 تن از عناصر تروریستی با عنوان "مجاهدان اشداء" – که اغلب از اهالی حلب بودند - از گروه "احرار الشام" جدا شد و فرماندهی شاخه نظامی شهر حلب را بر عهده گرفت. او همچنین قبل از اینکه از گروه جبهه النصره به بهانه فساد مالی و اداری و اشتباهات گسترده سرکرده های این گروه تروریستی از آن جدا شود با تشکیل واحد اداری به جذب و جمع آوری تروریست های موسوم به "نیروهای ویژه" جبهه النصره پرداخت و به همین دلیل توسط این گروه دستگیر شد.

سرکرده گروه تروریستی موسوم به "لواء المقاتلین الانصار" جمال زینیه معروف به "ابو مالک التلی" است؛ وی سرکرده "جبهه النصره" در قلمون غربی در ریف دمشق بود. وی پس از شکست در مقابل ارتش سوریه و مقاومت در آگوست 2017، به ادلب رفت. التلی به همراه دو سرکرده دیگر به نام های "ابو الفتح الفرغلی" و "ابو یقظان المصری"، به جریان افراطی جبهه النصره وابسته بود. طی ماه های اخیر روابط او با جبهه النصره متشنج شد چرا که بارها صحبت از خروج از این گروه را مطرح کرده بود. اما به گفته یکی از سرکرده های النصره به نام "ابو ماریا القحطانی"، پس از دیدار با ابو محمد الجولانی به النصره برگشت.

گروه های موسوم به "جماعت انصار الدین"، "جماعت انصار الاسلام" و سازمان "حراس الدین" از شاخه های القاعده در سوریه و اغلب در محور غربی استان ادلب تا حومه شمالی لاذقیه مستقر هستند. این گروه های تروریستی پس از جدا شدن تشکیلات مادر یعنی جبهه النصره از القاعده، از بدنه اصلی جدا شدند. همزمان گروه تروریستی "انصار الاسلام" با ادغام گروه های "اسامه بن زید" و "العز بن عبد السلام" و "کتیبه العادیات" در سال 2014 در دمشق و ریف دمشق و القنیطره تأسیس شد. این گروه در فوریه 2015 تأسیس بخش شمالی را در ادلب اعلام کرد. این بخش در اصل در حومه شمالی لاذقیه فعالیت می کند و با جماعت انصار الدین و حراس الدین روابط تنگاتنگی دارد.

حوادثی که بین گروه تروریستی جبهه النصره و سایر گروه های تروریستی رخ می دهد، بیش از یک سوء تفاهم و عمیقتر از یک اختلاف معمولی است. خبرهایی که از عقب نشینی جبهه النصره از برخی مناطق پس از تشکیل این اتاق منتشر شده است نشان می دهد که خبرهای زیادی پشت این حرکت است. به طوری که خبرها حکایت از آن دارد که این گروه از منطقه ای امتداد یافته از شهر اریحا تا شهرک محمبل به طول 15 کیلومتر در حومه ادلب عقب نشینی کرده است. این حرکت در چارچوب استقرار تروریست ها به منظور مقابله با هر گونه حمله احتمالی گروه های تروریستی دیگر است که اتاق عملیات تشکیل داده بودند. منابع داخلی تأکید کرده اند که عناصر جبهه النصره برخی مواضع خود را در شمال M4 نزدیک شهرک نحلیا تا شمال اریحا و از کفر لاتا تا جنوب آن منطقه تخلیه کرده و مواضع خود را در شهرک کفرنجد و معترم در دو طرف جاده منتهی به غرب اریحا تقویت کرده اند. این منابع می گویند که جبهه النصره در منطقه محمبل در حومه ادلب و اطراف آن مستقر شده و دست به برخی عملیات های تروریستی در دو طرف جاده بین المللی در سهل الروج زده اند.

به گفته این منابع آنچه که باعث این تحرکات النصره شده است، ترس از برخورد با تروریستی "فاثبتوا" ست که از این گروه جدا شده اند. و در عمل با پدیده تقسیم کار بین تروریست های تکفیری در حومه ادلب بین النصره و تروریست های موسوم به "فاثبتوا" است. آنها با این روش از یک سو گشتی های ترکیه و روسیه را تهدید می کنند و از سوی دیگر معادلات جدیدی را ایجاد می کنند. این معادلات جدید به نفع ترکیه در مقابل طرف روسی به هنگام اجرای توافق نامه های آستانه، سوچی و مسکو و تمام توافق های دیگر درباره منطقه خواهد بود.

گروه های تروریستی دیگری هم هستند که مانع تسلیم جاده لاذقیه حلب و مانعی در مقابل استقرار ارتش سوریه خواهد بود. و این بدان معناست که با دور جدید وقت کشی ترکیه برای از بین بردن تمام توافقنامه ها رو به رو خواهیم بود. ترکیه مهارت زیادی در ایجاد درگیری بین گروه های تروریستی دارد؛ به نظر نمی رسد که اخراج و سرکوب گروه های وابسته به القاعده اعم از النصره و حراس الدین و سایر گروه های تروریستی در حال حاضر جزء برنامه های ترکیه باشد.

حسام زيدان - العالم

پربیننده ترین خبرها