الفتح: دور بعدی مذاکرات با آمریکا، باید بر خروج نیروهای خارجی از عراق متمرکز باشد

الفتح: دور بعدی مذاکرات با آمریکا، باید بر خروج نیروهای خارجی از عراق متمرکز باشد
چهارشنبه 28 خرداد 1399 - 14:36

رئیس فراکسیون پارلمانی «الفتح» خبر داد که به رئیس تیم مذاکره‌کننده عراقی گفته است که باید گفت‌وگوها در دور آتی با طرف آمریکایی، بر اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر خروج نیروهای خارجی متمرکز باشد.

العالم- عراق

«محمد الغبان» رئیس فراکسیون پارلمانی «الفتح» معیارها، مبانی و نحوه تعامل عراق با ایالات متحده آمریکا را تعیین کرد.

الغبان با انتشار توئیتی در صفحه شخصی خود در توئیتر گفت: «در جریان نشست خود در پارلمان و پس از استماع گزارش تیم مذاکره‌کننده عراقی، به رئیس این هیئت گفتیم که باید گفت‌وگوها در دور آتی با طرف آمریکایی، بر اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر خروج نیروهای خارجی متمرکز باشد».

وی تأکید کرد که در جریان این گفت‌وگوها باید با شفافیت، «تعداد نیروهای خارجی حاضر، تابعیت، استقرار و مأموریت آنان مشخص شود».

این نماینده عراقی ادامه داد، در این مذاکرات باید به قوانین لازم‌الاجرای عراق، پایبند بود و درباره ورود و خروج نیروهای خارجی و انجام مأموریتهای آنان، هماهنگی کاملی با مسئولان عراق صورت گیرد.

الغبان در پایان خاطر نشان کرد، اگر در این چارچوب حرکت صورت گیرد، می‌توان روابط بین دو کشور را بر اساس احترام متقابل توسعه داد.

گفت‌وگوهای آمریکا و عراق پنجشنبه 22 خرداد ماه جاری آغاز شد. بغداد و واشنگتن این مذاکرات را برای تعیین نوع روابط دو جانبه و آینده این روابط آغاز کردند و دور نخست این مذاکرات در بغداد برگزار شد.

پس از پایان نشست، طرفین با انتشار یک بیانیه، ضمن اعلام تعهد خود برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق تصریح کردند که ایالات متحده به دنبال ایجاد پایگاه‌های دائمی یا حضور نظامی دائمی در عراق نخواهد بود.

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق پس از پایان دور نخست این مذاکرات، با بیان اینکه مذاکرات بغداد-واشنگتن، دستاورد بزرگی برای عراق است، تأکید کرد، در این مذاکرات، بر خروج همه نیروهای آمریکایی از عراق و برچیده شدن تمامی پایگاههای این کشور تأکید شد.

وی همچنین گفت که گفت‌وگوهای اخیر، پذیرش مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی است.

دو روز پس از ترور شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق در اقدام تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق پانزدهم دی سال ۱۳۹۸، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد.

علی‌رغم تصویب این طرح، آمریکا از اجرای آن خودداری کرده است. این در حالی است که اغلب گروه‌های سیاسی عراق خواهان اخراج نیروهای آمریکا از خاک عراق هستند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها