نه ملت‌های مستضعف به مستکبران

نه ملت‌های مستضعف به مستکبران
يکشنبه 1 تير 1399 - 14:59

رئیس‌جمهور آمریکا به نیروهای پلیس پایتخت تاخته و آنها را به سهل‌انگاری در برخورد با معترضانی که در جریان تظاهرات علیه نژادپرستی در ایالات متحده، مجسمه ژنرال حامی برده‌داری "آلبرت پیک" را تخریب کرده‌اند، متهم کرده است.

العالم- درگوشی

ترامپ به دلیل پایین کشیدن و آتش زدن مجسمه ژنرال پیک، که آن را رسوایی برای ایالات متحده توصیف کرده، خواستار بازداشت تظاهرات‌کنندگان شده است، به جوش آمده است. در حالی‌که قتل وحشیانه "جورج فلوید" شهروند آفریقایی‌تبار آمریکا در چند روز پیش به دست نیروهای پلیس سفیدپوست هیچ واکنشی از سوی ترامپ نداشته است.

سرنگون کردن مجسمه پیک در واشنگتن

مجسمه آلبرت پیک، نزدیک میدان دادگاه "ویک کورت" در واشنگتن، با طناب به دور گردن آن پایین کشیده و با مواد آتش‌زا به آتش کشیده شد که پس از مدتی، نیروهای پلیس برای خاموش کردن آتش وارد عمل شدند. در حالی‌که تظاهرات‌کنندگان در بیشتر شهرها از جمله واشنگتن در تظاهراتی برای گرامیداشت "روز آزادی و پایان برده‌داری"، نژادپرستی را محکوم و بر مهم بودن جان سیاه‌پوستان تأکید می‌کردند.

آنچه که بنای آن باطل است، باطل و نامعتبر است

اعتراضاتی که آمریکا و کشورهای اروپایی را فراگرفته است، بی‌دلیل خودسرانه نبوده است؛ بدون شک هر آنچه بر باطل بنا نهاده شده باشد باطل و نامعتبر است.. همچنین همه رژیم‌های استعماری که مزین به دموکراسی فاسد و فریبنده هستند ارکان‌شان را دزدی و غارت ثروت مردم، بردگی و به گرسنگی کشاندن و نیز قاچاق اعضای بدن تشکیل داده‌اند.

محاکمه تاریخ و بازیابی ساختار آن

ایالات متحده آمریکا و اروپا شاهد "کمپین پاکسازی" برای بناها از مجسمه‌هایی شده‌اند که نام و تاریخ آنها با برده‌داری و استعمار پیوند خورده است مانند مجسمه" جفرسون دیویس" و "ویلیام کارتر ویکام"؛ اعتراضات بزرگی که در آن بازیابی ساختار تاریخ، که علیه نژادپرستی، برده‌داری، استثمار و بی‌عدالتی باشد، مورد تأکید قرار گرفته و خواستار تغییر نام خیابان‌ها و از بین بردن بسیاری از مجسمه‌های دیگر شده است که گذشته سیاه‌شان بر شهرها سایه انداخته است.
به نظر می‌رسد که مردم تصمیم به بازنویسی تاریخ گرفته‌اند که در آن نمادهای نژادپرستی و چهره‌های استعماری منسوخ شود.

مجسمه‌های کدام نمادها هدف معترضان علیه نژادپرستی و برده‌داری در آمریکا و اروپا قرار گرفتند؟

تظاهرات‌کنندگان در ایالات متحده مجسمه کریستوف کلمب را هدف قرار دادند، یکی از مجسمه‌های وی در بوستون پایین کشیده و سرش کنده شد و مجسمه دیگرش نیز در ویرجینیا، که شاهد یک "عملیات پاکسازی" برای بناهایی بود که نام و تاریخ آنها با برده‌داری و استعمار پیوند خورده است، پایین کشیده شد. ماجسمه‌های "جفرسون دیویس" و "ویلیام کارتر ویکام " نیز توسط معترضان تخریب شدند.

تظاهرات علیه نژادپرستی محدود به شهرهای آمریکا نبود بلکه دامنه آن به بزرگ‌ترین شهرهای کشورهای اروپایی، از انگلیس گرفته تا بلژیک، کشیده شده است که طی آن، تظاهرات گسترده‌ای برگزار می‌شود و معترضان مجسمه‌های شخصیت‌هایی همچون "ادوارد کولستون" تاجر برده‌داری را در "بریستول" انگلیس پایین کشیدند، در بلژیک نیز مجسمه " لئوپولد دوم" هدف معترضان قرار گرفت؛ پادشاهی که نامش با گذشته‌ای وحشیانه در کنگو همراه است که میلیون‌ها نفر در این کشور را شکنجه داده و به قتل رساند. دانشجویان دانشگاه آکسفورد هم خواستار برچیده شدن مجسمه" سیسیل رودز" بازرگان و سیاستمدار نژادپرست انگلیسی قرن نوزدهم، از سردر یکی از دانشکده‌های این دانشگاه شدند.

پربیننده ترین خبرها