آیا تاریخ انقضای منصور هادی در یمن فرارسیده است؟

آیا تاریخ انقضای منصور هادی در یمن فرارسیده است؟
يکشنبه 1 تير 1399 - 20:53

العالم _ یمن

خبر:

با حاکمیت یافتن نیروهای موسوم به مجلس انتقالی جنوب بر سقطری یمن استاندار این منطقه با بالگرد به ریاض انتقال داده شد.

تحلیل:

- تحولات این روزهای یمن بویژه در سقطری نشان می دهد دست برتر از آن نیروهای جنوبی است و شواهد حکایت از آن دارد که گونه ای معامله برسر یمن مابین سعودی و امارات صورت گرفته است.

- در همین حال به نظر می رسد نوعی تقسیم منافع در خصوص برخی استان ها میان امارات و سعودی صورت گرفته است نشانه این امر بی عملی سعودی ها در خصوص تحولات سقطری و بی انگیزگی در حمایت از هادی از یک سو و توئیت تامل برانگیز وزیر پر سروصدای رسانه ای هادی از دیگر سواست در آخرین توئیت این وزیر آمده است: خداوند ظالمان را نابود کند.

- تشدید درگیری ها در شبوه و ابین و پس از آن سقوط سقطری و پاسخ ناامید کننده نظامیان سعودی به نیروهای هادی مبنی بر اینکه ما برای جنگ با انصارالله در یمن هستیم نه برای دفاع از شما در برابر جنوبی ها، جملگی حکایت از آن دارد که حمایت های سعودی در هماهنگی با امارات از هادی به سوی صفر میل کرده است.

- در حالی که تحولات این روزهای یمن بیش از هر چیز از مرگ توافق ریاض حکایت دارد و گویای بی نتیجه بودن سفر اخیر "عیدروس الزبیدی" به ریاض است و در شرایطی که به نظر می رسد دو کشور سعودی و امارات عزم خود را بر تجزیه یمن جزم کرده اند اما معلوم نیست سرنوشت این توافقات در تقسیم استان های یمن در آینده چگونه باشد در عین حال به نظر می رسد یک نکته اساسی آینده نقشه دو کشور درخصوص یمن را با سوالاتی جدی مواجه می کند و آن وجود انصار الله در یمن و دقیقا هم مرز با سعودی ها است.

- وجود جریان اصلاحی در حضرموت، ادعای کشوری مثل عمان بر سقطری در مقابل ادعاهای امارات درخصوص این منطقه و بالاخره حساسیت ترکیه بر سقطری، وجود جنوبی های بیزار از سعودی و سعودی های رقیب امارات در یمن و ... در کنار حضور پرقدرت انصار الله، جملگی مواردی هستند که از شکنندگی نقشه و توافق جدید امارات و عربستان درخصوص یمن خبر می دهند هر چند به نظر می رسد در شرایط جدید آنکه و آنچه قربانی اساسی این توافق است کسی نیست جز هادی و چیزی نیست جز به اصطلاح دولت در تبعید او.

پربیننده ترین خبرها