توافق اولیه مصر، سودان و اتیوپی بر سر سد النهضه

توافق اولیه مصر، سودان و اتیوپی بر سر سد النهضه
شنبه 7 تير 1399 - 04:54

«بسام راضی» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری مصر جمعه شب اعلام کرد که در پایان نشست سران کشورهای مصر، سودان و اتیوپی به همراه کشورهای عضو هیأت رئیسه اتحادیه آفریقا، سه کشور در خصوص سد النهضه به توافق اولیه رسیدند.

العالم-آفریقا

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، راضی افزود: سه کشور توافق کردند تا از هرگونه اقدام یک جانبه از جمله آبگیری این سد، پیش از دستیابی به یک توافق خودداری کنند و این مضمون مواضع سه کشور در جلسه روز دوشنبه آینده شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سد النهضه باشد.

از سوی دیگر «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان نیز گفت: در نشست اتحادیه آفریقا بر لزوم دستیابی به یک توافق در خصوص سد النهضه که در بر گیرنده منافع سه کشور باشد توافق کردیم.

وی افزود: توافق شد که آبگیری سد النهضه به پس از امضای توافق میان سه کشور موکول شود.

در همین حال شورای امنیت روز دوشنبه جلسه علنی را از طریق ویدئو کنفرانس برای بررسی اختلافات میان مصر، سودان و اتیوپی در مورد سد النهضه برگزار می‌کند.

از سال ۲۰۱۱ که اتیوپی ساخت سد النهضه بر روی رود نیل را آغاز کرد، این موضوع به مناقشه آبی طولانی میان سه کشور مصر و اتیوپی و سودان تبدیل شده است.

چندین دور گفت وگو بین مقامات سه کشور طی سال‌های گذشته با میانجیگری و ابتکار کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و اتحادیه عرب انجام شده اما تاکنون به هیچ نتیجه مثبتی نرسیده است.

مصر و سودان نگران هستند که با آبگیری سد النهضه، سهم آبی هر یک از این کشورها کاهش یابد.

مصر پیش‌تر نیز از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته مانع اقدامات یک جانبه که می‌تواند فرصت دستیابی به یک توافق را تحت الشعاع قرار دهد، شود.

در بیانیه پیشین وزارت خارجه مصر آمده است: به دلیل آن که اتیوپی هیچ اراده سیاسی برای حل این بحران نداشته و اصرار دارد به صورت یکجانبه سد النهضه را آبگیری کند، تمام تلاش‌ها متوقف شده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها