ژاپن اقدام چین در ارتباط با هنگ‌کنگ را «تاسف‌برانگیز» توصیف کرد

ژاپن اقدام چین در ارتباط با هنگ‌کنگ را «تاسف‌برانگیز» توصیف کرد
سه شنبه 10 تير 1399 - 11:30

مقامات ژاپنی اقدام چین در تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ را «تاسف‌برانگیز» توصیف و ادعا کردند این اقدام اعتبار حکمرانی «یک کشور، دو سیستم» را تضعیف می‌کند.

العالم - آسیا

مقامات ارشد دولت ژاپن به اقدام چین در تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ واکنش نشان دادند و آن را «تاسف‌برانگیز» توصیف کردند. آن‌ها همچنین مدعی شدند این اقدام اعتبار حکمرانی «یک کشور، دو سیستم» را تضعیف می‌کند.

«یوشیدا سوگا» سخنگوی دولت ژاپن در کنفرانسی خبری گفت: «ما به کار با کشورهای مرتبط برای رسیدگی مناسب به این مسئله ادامه خواهیم داد.»

به گزارش رویترز، سوگا همچنین گفت ژاپن ارتباط تنگاتنگ با آمریکا و چین را ادامه خواهد داد، زیرا روابط پایدار برای امنیت منطقه‌ای و جهانی بسیار حیاتی است. وزیر خارجه ژاپن هم در خصوص این مسئله ابراز نگرانی کرد.

امروز پارلمان چین قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ را به تصویب رساند. کنگره ملی خلق چین هشتم خردادماه در جلسه‌ای با حضور «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور این کشور مصوبه این قانون را با هدف تقویت امنیت این منطقه به تصویب رساند؛ اقدامی که با واکنش تند آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مواجه شد. یکی از موارد مطرح شده در این قانون تاسیس یک آژانس امنیت ملی در هنگ‌کنگ است.

آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن مدعی هستند که قانون نقض توافق‌های پیشین چین در رابطه با وضعیت خودمختاری هنگ‌کنگ و تلاشی از سوی پکن برای تحت تسلط درآوردن این منطقه است اما دولت چین ضمن رد این ادعاها اعلام کرد که هنگ‌کنگ بخشی از سرزمین واحد چین است و پکن دخالت‌های خارجی در امور داخلی خود را بر نمی‌تابد.

چین همچنین اجرای این قانون را حق حاکمیتی خود و در راستای تامین منافع امنیت ملی سرزمین اصلی چین خوانده است.

هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. از آن سال حاکمیت چین بر این منطقه اعاده شد، اما ساختار سیاسی این منطقه همچنان دست‌نخورده باقی مانده و اصطلاحاً شرایط «یک کشور، دو سیستم» در روابط میان پکن و هنگ‌کنگ برقرار است. این منطقه از لحاظ نظام سیاسی در امور داخلی مستقل است و صرفاً در سیاست‌های کلان نظامی و امنیتی از پکن پیروی می‌کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها