رسانه های شرق آسیا؛ انعکاس مخالفت چین با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و شکست آمریکا در نشست شورای امنیت

رسانه های شرق آسیا؛ انعکاس مخالفت چین با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و شکست آمریکا در نشست شورای امنیت
چهارشنبه 11 تير 1399 - 19:09

رسانه های شرق آسیا به ویژه چین ضمن انعکاس گسترده مخالفت چین با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در نشست شورای امنیت، این نشست را شکستی برای آمریکا توصیف کردند.

العالم ـ آسیا

شینهوا، خبرگزاری رسمی چین نوشت که «جانگ جون» نماینده دایمی چین در این نشست مجازی بار دیگر تاکید کرد که کشورش مخالف فشارهای آمریکا بر دیگر اعضا برای تمدید این تحریم تسلیحاتی است.

شینهوا از قول او آورده است که آمریکا ریشه اصلی مشکلات امروز است و اگر این کشور از برجام خارج نمی شد، تنش ها به این شکل شدت پیدا نمی کرد و چنین وضعیتی پیش روی شورای امنیت قرار نمی گرفت.

تارنمای «یی سی» چین هم در گزارش خود از غیرقانونی بودن تحریم های آمریکا سخن به میان آورده و تحمیل آن به ایران را تقبیح کرده و افزوده است که چین از آمریکا خواسته است به این یکجانبه گرایی پایان دهد.

این گزارش در ادامه می افزاید، از دیدگاه چین تلاش های آمریکا اصل و اساس برجام را به خطر انداخته است این کشور نه تنها یکجانبه ایران را تحریم کرده بلکه دیگر اعضا را از مشارکت در طرح های هسته ای بازداشته است و معافیت های ذی ربط برای همکاری با ایران در برنامه هسته ای را لغو کرده و شرایط را بدتر کرده است.

تلویزیون چین هم گزارش کرده است که توافق هسته ای ایران یک توافق بین المللی است که شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از آن قطعنامه صادر کرده است و همه طرف ها باید به طور جدی به آن پایبند باشند.

بنابر این گزارش، از نگاه چین باید آمریکا به این توافق بازگردد و آن را اجرا کند و به اقدامات غیرقانونی از جمله تحریم های یکجانبه علیه ایران پایان دهد و قطعنامه ۲۲۳۱ را نیز که براساس آن در ماه اکتبر تحریم تسلیحاتی ایران پایان می یابد ، اجرا کند.

روزنامه ژاپن تایمز هم با اشاره به تلاش های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران می نویسد بعید به نظر می رسد که واشنگتن در این زمینه به موفقیت برسد.

این نشریه افزود که روسیه و چین صراحتا مخالفت خود را با چنین اقدامی ازسوی آمریکا اعلام کرده اند و این موضع را بارها اعلام نموده اند و در چنین شرایطی آمریکا راه بجایی نخواهد برد.

ژاپن تایمز تصریح کرد که تحریم هایی که آمریکا بر ایران پس از خروجش از برجام در سال ۲۰۱۸ میلادی تحمیل کرد تهران را وادار کرد که برخی از تعهداتش را کاهش دهد.

پربیننده ترین خبرها