ترامپ؛ کلاغی که راه رفتن خودش را هم یادش رفت

ترامپ؛ کلاغی که راه رفتن خودش را هم یادش رفت
پنج‌شنبه 19 تير 1399 - 17:33

کسری بودجه آمریکا در 9 ماه اول سال 2020 میلادی دو تریلیون و هفتصد میلیارد دلار برآورد شده است که نشانه شکست دولت دونالد ترامپ رییس جمهور این کشور در سطوح داخلی اعم از تجارت، اقتصاد، بهداشت و اجتماعی و حتی در سیاستهای خارجی است.

العالم – درگوشی

این کسری بودجه در ماه ژوئن 2020 میلادی 863 میلیارد دلار بود که 107 برابر نسبت به همین رقم در مدت مشابه سال 2019 میلادی است.

پیش بینی شده است که کسر بودجه آمریکا تا پایان سال 2020 میلادی به سه تریلیون و هشتصد میلیارد دلار افزایش یابد.

این در حالی است که وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد که صادرات این کشور در مارس 2020 میلادی 9 ممیز شش دهم درصد کاهش داشته است که به افزایش تراز منفی بازرگانی آمریکا انجامیده است.

تراز منفی تجاری آمریکا در این ماه به 44 میلیارد و 400 میلیون دلار افزایش یافت.

حجم واردات آمریکا نیز به خاطر توقف حمل و نقل کالا در جهان ناشی از شیوع کرونا شش ممیز 2 دهم درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر تراز منفی تجاری آمریکا در ماه فوریه 2020 میلادی 40 میلیارد دلار بود.

ترامپ مغرور نه فقط در زمینه اقتصاد و تجارت، بلکه حتی در زمینه مهار کرونا با شکست مواجه شد که این شکست سبب شد درآمد دولت آمریکا از مالیات 28 درصد کاهش یابد.

شکست ترامپ در زمینه مهار کرونا باعث رکود شدید اقتصاد آمریکا شد که نهایتا کنگره آمریکا برای جلوگیری از تضعیف هر چه بیشتر اقتصاد این کشور بودجه ای معادل 3 تریلیون دلار اختصاص داد که البته مجلس سنا خواستار آن شد که این رقم به یک تریلیون دلار کاهش یابد.

رقم 3 تریلیون دلار برای مهار کرونا که ترامپ قصد استقراض آن را دارد 5 برابر استقراض دولت آمریکا در اوج بحران اقتصادی سال 2009 میلادی است.

این در حالی است که این رقم حتی بیشتر از استقراض دولت آمریکا در سال 2019 میلادی است که یک تریلیون و 280 میلیارد دلار بود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورتیکه اوضاع به همین منوال استمرار باید، بدهی دولت آمریکا در سال 2025 میلادی به 117 درصد تولید ناخالص ملی این کشور افزایش خواهد یافت.

این به معنای آن است که در صورتیکه ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا مجددا به کاخ سفید راه یابد، اوضاع اقتصادی مصیبت باری در انتظار مردم این کشور خواهد بود که به پرونده بسیار ننگین دخالتهای ترامپ در سوریه، لبنان و عراق و موضوع گسترش نژادپرستی در آمریکا افزوده خواهد شد، لذا می توان گفت، ترامپ مانند شخصی ورشکسته در تمام سطوح بشری، اجتماعی، فکری و سیاسی و در یک کلام، مانند کلاغی است که خواست راه رفتن کبک را بیاموزد اما راه رفتن خودش را نیز فراموش کرده است.

پربیننده ترین خبرها