در گفتگو با العالم مطرح شد؛ هر آنچه که باید درباره ویروس کرونا بدانید

در گفتگو با العالم مطرح شد؛ هر آنچه که باید درباره ویروس کرونا بدانید
يکشنبه 22 تير 1399 - 23:08

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ما برای اینکه به یک واکسن مطمئن برسیم به زمان بیشتری نیاز است و علاوه بر تحقیقات واکسن در زمینه سلول های بنیادی نیز پژوهش هایی آغاز کردیم.

العالم _ ایران / علمی

دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با شبکه العالم ، درباره ویروس کرونا گفت: این ویروس بسیار هوشمند از زمان پیدایش تا به امروز تغییرات ژنتیکی خیلی متعددی داشته است، این بیماری ویروسی شدت بیشتری در جهان گرفته و این ویروس قدرت تهاجمی اش بیشتر و قدرت تکثیرش از ۳ تا ۹ برابر شده است.

وی با بیان اینکه تغییر اصلی ویروس منجر به تغییر در پروتئین ویروس می شود افزود: این موضوع قدرت چسبندگی و تهاجمی به سلول‌های بدن را افزایش می دهد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به این نکته که، خوشبختانه یکی از کشورهایی هستیم که تحقیقات بسیار زیادی را در مورد این ویروس انجام می دهیم تصریح کرد: از نظر شناخت دقیق تر ویروس، بیماری زایی و نحوه پیشگیری و از همه مهمتر درمان موثر برای ویروس ، مطالعه بزرگی در سطح جهان توسط سازمان بهداشت جهانی در حال اجراست و ما بیشترین میزان فعالیت را در این پژوهش داشته ایم و نتیجه این تحقیقات به زودی چاپ خواهد شد. در اکثر دانشگاه‌های ما در سطح کشور بیش از ده ها پروژه تحقیقاتی، فقط بر روش های درمانی این ویروس در حال اجراست و تلاش می‌کنیم که بتوانیم درمان موثرتری را برای این ویروس پیدا کنیم و در سطح جهان در مبارزه با این ویروس نقش اساسی ایجاد کنیم.

معاون وزارت بهداشت ضمن اشاره به انجام تحقیقات متعددی در مورد واکسن افزود : ما برای اینکه به یک واکسن مطمئن برسیم به زمان بیشتری نیاز است و علاوه بر تحقیقات واکسن در زمینه سلول های بنیادی نیز پژوهش هایی آغاز کردیم.

ملک زاده در خصوص سلول های بنیادی یادآور شد: این یک روش درمانی است که تا زمانی که یک درمان موثر و ساده دارویی برای این ویروس مشخص نشود می تواند موثر باشد و به همین علت در ایران تو این زمینه تحقیقات کاملی انجام شده است و امیدوارم نتیجه این تحقیقات به زودی انتشار پیدا کند .

وی ادامه داد: هزینه درمانی سلول های بنیادی واقعاً بسیار گران است ، چون تهیه این سلول های بنیادی برای کمک به فرد بیمار، هزینه بالایی دارد .

معاون وزیر بهداشت اظهار داشت : تحقیقاتی که در مورد کرونا شده در تاریخ بشر برای هیچ ویروسی به این میزان تحقیق و مطالعه نشده است و امیدواریم نتایج این تحقیقات بین المللی به ثمر بنشیند.

ملک زاده درباره رفتارهای متفاوت ویروس کرونا گفت: یکی از سؤالاتی که ما هنوز کامل به آن جواب نداده ایم این است که چرا بعضی از افرادی که کرونا می گیرند بیماری آنها شدید است و به سمت فوت پیش می روند در حالی که تعداد زیادی از افراد هیچ علامتی ندارند و یک تعدادی هم در حد متوسط درگیر بیماری می شوند بنابراین اینکه چرا این ویروس در برخوردش با افراد بسیار متنوع است و افراد چگونه به این بیماری پاسخ می دهند یکی از سؤالات خیلی مهم است که ما به آن جواب نداده ایم و سؤال مهم دیگر که احتیاج به زمان دارد اینکه کسی که به این بیماری مبتلا می شود و دارای آنتی بادی می شود تا چند سال به یک ویروس دیگر ایمنی دارد و اگر این ویروس جهش های ژنتیکی دیگری بکند حتی دارو یا واکسنی که تولید می کنیم برای آنها هم مؤثر خواهد بود یا نه ؟ و سؤالات دیگری که این ویروس برای اولین بار وارد جهان و بدن انسان شده است. با وجود تحقیقاتی که در حال انجام است ما هنوز نیازمند تحقیقات بیشتری هستیم تا بتوانیم به همه سؤالات جواب بدهیم.

وی درباره تحقیقات صورت گرفته افزود: بخشی از تحقیقات در قالب مقالات در مجلات بین المللی و مجلات داخلی چاپ شده که تاکنون 450 مورد قابل ذکر است نکته مهم اینکه در این زمینه همکاری بین المللی داریم . نکته مهم کووید 19 این است که چون خیلی از افراد خودشان بهبودی می یابند برای اینکه ما ثابت کنیم درمان واقعا مؤثر است باید یک نمونه بزرگ از تحقیق داشته باشیم و با اعدادی مثل هزار مقایسه کنیم مطالعات کوچکی که معمولا با تعداد کمی از افراد انجام می شود همیشه در معرض این است که نتیجه اش خیلی دقیق نباشد مطالعات کوچک معمولا فرضیه ایجاد می کنند و به همین علت ما در مطالعات بین المللی شرکت می کنیم و در این مطالعات توانسته ایم مؤفقیت های چشمگیری داشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت درباره همکاری با کشورهای دیگر و همسایگان تاکید کرد که ما اخیرا با سازمان منطقه ای سازمان جهانی بهداشت در تماس بوده ایم و دو طرف خیلی علاقمند هستیم که تجربیاتمان را با کشورهای همسایه و منطقه در میان بگذاریم و در زمینه های گوناگون همکاری کنیم و تولیدات بهداشتی نظیر ماسک و مواد ضد عفونی کننده و حتی داروهایی که خودمان در آینده تولید خواهیم کرد با قیمت های مناسبتری در اختیار کشورهای همسایه قرار بدهیم .

ملک زاده درباره افرادی که مبتلا شده اند و بهبودی یافته اند توضیح داد که طبق مطالعات حدود 40 درصد آنها در بدنشان آنتی بادی هم تولید نشده است. این نگرانی وجود داشت که این افراد در معرض عفونت مجدد قرار بگیرند مطالعات جدید نشان داده است افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند علاوه بر آنتی بادی ، ایمنی سلولی ایجاد می کنند . به نظر می آید افرادی که یکبار مبتلا شده اند دقیقا مثل افرادی است که واکسینه شده اند و امیدوار هستیم که این افراد دیگر به این ویروس مبتلا نشوند. مدت زمانی که فرد مبتلا شده دوباره درگیر بیماری شود نیازمند گذر زمان است. اگر با ویروس مشابه مثل سارس 1 مقایسه کنیم به نظر می آید تا 3 سال دوام داشته باشد هنوز موردی در دنیا ثابت نشده است که این بیماری بتواند فردی را که مبتلا شده، دوباره بتواند به عفونت مبتلا کند. گرچه بعضی موارد گزارش شده ولی همه این موارد کسانی بوده اند که عفونتشان طول کشیده یا تست شان در یک مراحلی منفی شده است ، بنابراین باید امیدوار باشیم کسانی که یکبار این ویروس را می گیرند و خوب می شوند انشاءالله یک ایمنی پایداری دارند.

معاون وزیر بهداشت درباره اهمیت استفاده از ماسک گفت که در جمع بندی مجموع تحقیقاتی که انجام شده ، ماسک یک وسیله محافظت کننده است و توصیه می شود که همه از ماسک اسستفاده کنند و فاصله اجتماعی 1.5 متر یا بیشتر را رعایت بکنند. شسستن دست ها خیلی مهم است و نکته مهم این که در یک سال آینده تجمعات جشن ، عروسی و عزا و مذهبی را کم کنیم و این مساله مهمی که باعث انتشار می شود و مساله مهم دیگر این که مشخص شده این ویروس در هوا هم هست به خصوص در فضاهایی که از کولر گازی استفاده می کنند و در یک فضای بسته هوا چرخش دارد، نکته ای است که باید به آن توجه کرد. ماسک می تواند خیلی کمک کننده باشد . مطالعات نشان می دهد 50 تا 80 درصد افرادی که از ماسک استفاده می کنند از عفونت محفوظ مانده اند.

ملک زاده درباره نوع ماسک هم اشاره کرد، همه ماسک ها مؤثرند حتی ماسک پارچه ای که افراد می توانند در خانه درست کنند تا حدود زیادی کمک کننده است. البته برای کادر پزشکی که افراد در مرض شدیدتر این بیماری هستند ماسک های n95 استفاده می شود.

در پایان معاون وزیر بهداشت درباره امکانات پزشکی ایران گفت : ما در ایران یک نظام و شبکه بهداشتی داریم که در منطقه و دنیا بی نظیر است. ما برای هر هزار نفر جمعیت حتی در روستاها و مناطق دورافتاده خانه های بهداشت داریم و در شهرها مراکز سلامت داریم. این اپیدمی یک فرصتی بود که با استفاده از این شبکه که بخش عمده اطلاعات آن الکترونیکی است همه افراد را بخصوص افرادی که دارای علامت بوده اند دعوت کرده ایم تا تست بدهند و مراقبت بشوند که نقش مهمی در آموزش و راهنمایی افراد برای پیشگیری و کنترل بیماری داشت. البته در کنار آن ما یک شکه خیلی بزرگ درمان داریم که هم اکنون بیش از 50000 متخصص در بیمارستان های مختلف داریم که با برنامه هایی که برای درمان انجام دادند توانستیم تا حد زیادی علی رغم شیوع گسترده آین ویروس آنرا کنترل کنیم .

پربیننده ترین خبرها