فلسطینی‌ها در مسیر دادگاه کیفری بین‌المللی

فلسطینی‌ها در مسیر دادگاه کیفری بین‌المللی
شنبه 28 تير 1399 - 12:50

اسرائیلی‌ها در انتظار حکمی از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی هستند و اگر این دادگاه در اجرای عدالت و تحمیل حق، قاطع باشد این حکم مانند طنابی بر گردن برخی سران این رژیم انداخته خواهد شد.

العالم- تحلیل روز

طی 24 ساعت آینده، رژیم اسرائیل منتظر حکم قضات دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه درباره شکوائیه فلسطینی‌ها هستند و اگر این دادگاه به نفع فلسطین رای بدهد این بدان معناست که تحقیقات درباره جنایات اسرائیل در دو رویکرد انجام می‌شود: نخست در ارتباط با جنایات جنگی که افسران و سربازان این رژیم به دستور فرماندهان سیاسی مرتکب می‌شده‌اند، دوم درخصوص احداث و توسعه شهرک‌ها در اراضی اشغالی سال 1967، که در تناقض با قوانین بین‌المللی است. جنگ علیه غزه، شهرک ‌سازی و اسرا سه پرونده داغی است که سربازان، افسران و مسئولان رژیم اشغالگر را گرفتار خواهد کرد.

اگر این تحقیقات، عادلانه و به صورت شفاف انجام شود مسئولان سیاسی و نظامی اسرائیل در سطح مختلف، از نخست‌وزیرش گرفته تا رئیس ستاد ارتش تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت و اگر از حضور در دادگاه امتناع کنند این دادگاه می‌تواند حکم بازداشت‌ آنها را در بسیاری از کشورهای جهان، به جز آمریکا، صادر کند و در سایه چنین حکمی، مسئولان اسرائیلی احتمالا از ترس بازداشت و تحویل‌شان به این دادگاه از سفر به کشورها امتناع می کنند که این امر پیروزی واقعی فلسطینی‌ها در سطح قضایی در عرصه بین‌المللی محسوب می‌شود.

اما مهمترین چیز این است که اگر در میانه روند این پرونده دادگاه، باج‌خواهی‌های سیاسی و مالی، که سیاست آمریکا و اسرائیل جهت اعمال فشار است، بی‌نتیجه بماند، امور به دلخواه فلسطینی‌ها پیش می‌رود و تنها یک فصل آخر مانده است این‌که، دادگاه طی ساعات آینده صلاحیت قضایی دیوان کیفری برای رسیدگی به جنایات اسرائیل در اراضی اشغالی کرانه باختری، قدس شرقی و همچنین نوار غزه را تایید کند، که البته تأکید "فاتو بنسودا" دادستان عالی دیوان کیفری احتمال صدور چنین حکمی را تقویت کرده است. بنسودا پیشتر گفته در بررسی‌های اولیه شواهد جمع‌آوری شده نشان داده که ادله کافی برای آغاز تحقیقات وجود دارد.

احتمالات حاکی از آن است که حکمی به نفع فلسطینی‌ها صادر خواهد شد و حتی مسئولان رژیم صهیونیستی بر این باورند که بخش تحقیقات مقدماتی دادگاه کیفری بین‌المللی از این موضع بنسودا حمایت خواهد کرد.

اسراء البحیصی- العالم

پربیننده ترین خبرها