استقرار نیروهای ارتش تونس در مرز لیبی

استقرار نیروهای ارتش تونس در مرز لیبی
شنبه 28 تير 1399 - 17:46

وزیر دفاع تونس از استقرار نیروهای ارتش این کشور در مرز لیبی با توجه به شرایط استثنایی و خطرناک آن خبر داد.

العالم - تونس

«عماد الحزقی» وزیر دفاع تونس در مراسم فارغ‌التحصیلی دانش‌آموختگان دانشکده نظامی در ایالت نابل واقع در شرق تونس، گفت که به منظور رعایت جانب احتیاط با توجه به شرایط استثنایی و خطرناک لیبی، نیروهای ارتش تونس در مرز این کشور مستقر شدند.

الحزقی با اشاره به افزایش روند تلاش افراد برای نفوذ از مرز تونس، بر مقابله قاطعانه و حرفه‌ای با این تلاش‌ها تأکید کرد.

به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، وزیر دفاع تونس همچنین گفت که مناطق مرزی، مناطق حایل نظامی هستند و به موجب قانون به ارتش برای استفاده از هر وسیله‌ای جهت مقابله با این پدیده‌ها اجازه داده می‌شود.

اظهارات وزیر دفاع تونس در حالی است که لیبی اخیرا وارد مرحله جدیدی از تنش شده و نیروهای دولت‌ وفاق ملی به حمله به شهر سرت (۴۵۰ کیلومتری شرق طرابلس) برای آزادسازی این شهر و خارج کردن نیروهای تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر» تهدید کرده‌اند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

نیروهای حفتر از فروردین ۱۳۹۸ با حمایت چند کشور اروپایی و عربی حمله به طرابلس پایتخت لیبی را آغاز کردند و پس از گذشت بیش از یکسال موفق نشدند به داخل شهر نفوذ کنند و به دلیل مقاومت شدید نیروهای دولت وفاق ملی، مجبور به عقب‌نشینی از مرز طرابلس و ترهونه شدند. دولت وفاق ملی نیز از حمایت ترکیه و قطر برخوردار است.

فارس

پربیننده ترین خبرها