وقتی متهم، نخست‌وزیر است!

وقتی متهم، نخست‌وزیر است!
دوشنبه 30 تير 1399 - 09:36

"موشه یعلون" وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی در صفحه کاربری‌اش در توییتر به مساله محاکمه نخست‌وزیر این رژیم اشاره کرد و نوشت: آخر هفته چه اتفاقی خواهد افتاد؟ نتانیاهو خواستار ممنوعیت تظاهرات و تجمعات شده و همه سواحل، رستوران‌ها و سالن‌های ورزشی را همزمان با تعطیلات پایان هفته، تعطیل کرده است.

العالم- تحلیل روز

"ایهود باراک" که زمانی نخست‌وزیر بود، در توییتی نوشته است: "تو ای نتانیاهو، ترسیده‌ای و ما ترس تو را از دور نیز می‌بینیم آن زمان که ده‌ها هزار اسرائیلی در خیابان‌ها فقط علیه تو تجمع کرده‌اند تو شکست خورده‌ای."

دیگر مسئولان منتقد اسرائیلی از جمله "آویگدور لیبرمن" نیز در توییت‌هایی درباره طغیانی سخن گفته‌اند که تل‌آویو به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی و ناکامی دولت نتانیاهو در ایجاد راه‌حل‌هایی برای فائق آمدن به بحران‌ها شاهد آن است. تمامی این امور موید این واقعیت است که اوضاع رژیم اشغالگر به سمت بحرانی واقعی، که عنوان آن تسری فساد در ارگان‌های دولت اسرائیل است، پیش می‌رود.

مهم‌ترین سوالی که برخی اندیشمندان اسرائیلی که از آینده این رژیم نگران هستند، مطرح کرده‌اند این است: چگونه متهمی مانند نتانیاهو که با اتهامات عدیده‌ای مواجه است، در دادگاه حاضر می‌شود و ساعاتی بعد نیز در دولت نخست‌وزیر می‌نشیند تا امورات این رژیم را مدیریت و تصمیمات سرنوشت‌سازی برای اسرائیلی‌ها اتخاذ کند؟ موشه یعلون در توییتش به این مساله اشاره کرده و نوشته است، تصمیم بررسی‌نشده مبنی بر بسته شدن که نتانیاهو در ساعات گذشته اتخاذ کرده، به منظور مبارزه با کرونا نبوده است بلکه هدف، جلوگیری از تظاهرات اعتراضی است که علیه او برگزار خواهد شد.

ولی بحران کرونا و ناکامی مفتضحانه دولت نتانیاهو در مدیریت آن، که به دردسری مضاعف علیه او تبدیل شده است، به کناره‌گیری‌اش از نخست‌وزیری خواهد انجامید. بحران دیگری که بنیامین نتانیاهو با آن دست و پنجه نرم می‌کند نزاع داخلی در دولتش میان او و "بنی گانتز" وزیر جنگ است که با تمام توان تلاش می‌کند در کشمکش با نتانیاهو امتیازات جدیدی به دست بیاورد.

در هر حال، در سایه شیوع کرونا و برگزاری جلسات محاکمه نتانیاهو به نظر نمی‌رسد که اوضاع بر وفق مراد نتانیاهو پیش برود؛ چرا که معترضان در تظاهراتی که در تل‌آویو و برخی مناطق دیگر برگزار می‌کنند شعارهای "نتانیاهو فاسد است"، "برو، بی‌بی" سر می‌دهند. برخی‌ها می‌گویند، نتانیاهو همچنان قوی است ولی واقعیت آن است که در رژیم اشغالگر زمانی که امور به مرحله وخیم شدن اقتصاد برسد ارزیابی‌ها انجام می‌شود. نتانیاهو طی 10 سال گذشته توانسته ثبات اقتصادی را حفظ کند و همین امر باعث تایید نتانیاهو از سوی اسرائیلی‌ها می‌شد. در واقع، آنچه که دغدغه اسرائیلی‌ها در تل‌آویو، هرتزلیا و حیفا است مساله الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی نیست بلکه آنها به اقتصاد و امنیت تأکید دارند و این‌که آیا نتانیاهو می‌تواند این دو عنصر را تامین کند یا خیر. ولی اینک تشدید بحران اقتصادی و شکست نتانیاهو در تعامل با این بحران، مقدمه‌ای برای گشوده شدن پرونده‌های فساد شده و فشارها علیه او زیاد شده است.

فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها