تداوم اظهارات خصمانه پومپئو بر ضد چین

تداوم اظهارات خصمانه پومپئو بر ضد چین
يکشنبه 5 مرداد 1399 - 07:53

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد دریای جنوب چین پهنه امپراتوری آبی پکن نیست.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، 'مایک پومپئو' وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر با مطرح کردن اظهارات خصمانه بر ضد پکن تاکید کرد واشینگتن تسلط چین بر دریای جنوب چین و ادعای مالکیت بر خشکی‌ها و خرده‌جزیره‌های مورد مناقشه در آن را نمی‌پذیرد.

وی در حساب توییتر خود در این خصوص نوشت: «سیاست ایالات متحده به روشنی آفتاب است: دریای جنوب چین، پهنه امپراتوری آبی چین نیست».

پومپئو افزود: «اگر پکن قانون بین‌المللی را زیر پا بگذارد و کشورهای آزاد هیچ اقدامی انجام ندهند، تاریخ گواه داده که حزب کمونیست چین، مناطق بیشتری را به کنترل در می‌آورد».

به گفته وزیر خارجه آمریکا تمامی موارد اختلاف، مناقشات و ادعاهای مالکیتی در مورد بخش‌های این منطقه گسترده آبی، «باید از طریق قانون بین‌المللی حل‌وفصل شود».

با اوج‌گیری تنش‌های سیاسی میان آمریکا و چین، واشینگتن از جمله به اعتراضات و انتقادها به سیاست‌های پکن در مناطق آبی جنوب‌شرق آسیا افزوده‌است.

دریای جنوب چین که برآورد می‌شود سالیانه حدود ۵ هزار میلیارد از تجارت جهانی از آب‌های آن عبور می‌کند، منبع غنی ماهیگیری، ثروت عظیمی از نفت و گاز و سایر منابع طبیعی است.

اما علاوه بر چین، بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا درباره مناطق مختلف آن ادعای مالکیت دارند. تایوان، فیلیپین، اندونزی، ویتنام، برونئی و مالزی، کشورهایی هستند که هر یک بر مناطقی ادعای مالکیت دارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها