کشته‌شدن یک معترض در تگزاس، درگیری شدید در سیاتل

کشته‌شدن یک معترض در تگزاس، درگیری شدید در سیاتل
يکشنبه 5 مرداد 1399 - 17:52

در اعتراضات ضدنژادپرستی در تگزاس یک معترض به ضرب گلوله کشته شد و در سیاتل معترضان با نیروهای پلیس درگیر شدند.

العالم- آمریکا

در شنبه شب نا آرام آمریکا، یک معترض در ایالت تگزاس به ضرب گلوله کشته شد و درگیری بین معترضان و نیروهای پلیس در سیاتل بالا گرفت.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «بی‌بی‌سی»، شنبه شب یک خودروی شخصی با ورود به تجمع معترضان علیه نژادپرستی در خیابان کنگره شهر «آستین» تگزاس، تلاش کرد معترضان را زیر بگیرد. این خودرو پس از برخورد با مانعی در کنار خیابان متوقف شد و راننده آن یکی از معترضان را که به سمت خودرو وی می‌آمد با سلاح گرم مجروح کرد.

به گفته پلیس این راننده مورد بازداشت قرار گرفته و فرد مجروح نیز در بیمارستان جان خود را از دست داده است.

همچنین در شهر «آرورا» در ایالت کلرادو یک خودرو جیپ با سرعت زیاد وارد جمعیت معترضان شد اما به کسی آسیب نرسید.

از سوی دیگر در شهر سیاتل، هزاران معترض به‌طور مسالمت‌آمیز در حمایت از اعتراضات شهر پورتلند با در دست گرفتن پلاکاردهایی نظیر «نیروهای فدرال به خانه بروید» و «در ایستگاه پلیس زندگی می‌کنیم» دست به تجمع زدند.

نیروهای پلیس با پرتاب نارنجک صوتی و اسپری فلفل تلاش کردند معترضان را متفرق کنند و از سوی دیگر شماری از معترضان شروع به شکستن شیشه ساختما‌ن‌های اطراف و پرتاب بطری و سنگ و مواد آتش‌زا به سمت مأموران کردند.

به گفته پلیس تعدادی از معترضان محوطه ساخت‌وساز مجاور یک مرکز بازپروری جوانان را به آتش کشیدند و در پی این درگیری‌ها یک مأمور با پای شکسته روانه بیمارستان شد.

پلیس سیاتل در پیامی توئیتر، این معترضان را شورش توصیف کرده و نوشت ده‌ها نفر را بازداشت کرده است. همچنین از تحقیقات درباره آسیب به دیوارهای یک پاسگاه پلیس در اثر «انفجار احتمالی» خبر داد.

در شهر «لوئیسویل» ایالت کنتاکی، صدها شبه‌نظامی سیاه‌پوست در حالی که سلاح‌های نیمه‌خودکار در دست داشتند، خواستار اجرای عدالت در پرونده قتل یک زن ۲۶ ساله سیاه‌پوست توسط نیروهای پلیس در ماه مارس (فروردین) شدند.

قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس سفید پوست این کشور، هفته‌هاست که اعتراضات سراسری در آمریکا و حتی در کشورهای غربی دیگر را علیه خشونت پلیس و نژاد پرستی به همراه داشته است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مخالفت با این اعتراضات، افراد شرکت‌کننده را به برخورد شدید و تحمل حبس تهدید کرده است. وی طرحی را ارائه داده و خواستار اعزام مأموران پلیس فدرال به شهرهای مختلف برای کمک به نیروهای محلی پلیس است. اعلام این طرح در شرایطی صورت گرفت که در روزهای گذشته حمایت ترامپ از اعزام نیروهای پلیس فدرال به شهرها با مخالفت‌های روبرو شده بود.

دولت آمریکا اخیراً در جریان اعتراضات ضد نژادپرستی در این کشور، شماری از این مأموران را روانه شهر «پورتلند» کرده است. این در حالی است که هفته‌‌نامه «نیشن» چندی پیش گزارش داد مأموران پلیس‌های فدرال در شهر «پورتلند» ایالت «اورگان» با استفاده از خودروهایی که آرم پلیس ندارند در شهر گشت‌زنی کرده و معترضان را دستگیر می‌کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها