مصاحبه سفیر روسیه در بیروت در پایان ماموریت ده ساله؛ تشریح «تزویر» آمریکا در لبنان

مصاحبه سفیر روسیه در بیروت در پایان ماموریت ده ساله؛ تشریح «تزویر» آمریکا در لبنان
پنج‌شنبه 9 مرداد 1399 - 12:33

سفیر روسیه در لبنان اعلام کرد، فساد در لبنان از چند دهه قبل وجود داشته و آمریکا در تلاش است با فریب، ایران و حزب‌الله را مسؤول فعلی وضعیت لبنان معرفی کند.

العالم - اروپا

«الکساندر زاسپکین» قریب یک دهه است که سفیر روسیه در لبنان است و قرار است در اواخر ماه آگوست (دهه اول شهریور) جای خود را به «الکساندر روداکوف» بدهد.

وبگاه «النشره» به همین بهانه گفت‌وگویی با وی درباره آخرین تحولات لبنان انجام داده است.

جنگ لبنان با رژیم صهیونیستی بعید است

زاسپکین در پاسخ به سوالی درباره تحولات اخیر در مرز لبنان با فلسطین اشغالی گفت، برآوردها حاکی از آن است که وضعیت به سمت جنگ میان «لبنان و اسرائیل» نخواهد رفت.

وی ادامه داد: رویارویی میان اسرائیل و محور مقاومت سالهاست که ادامه دارد و دائما در این چارچوب اتفاقاتی ضمن خطوط قرمز موجود رخ می‌دهد اما آنچه تا به امروز رخ داد از این مرزها عبور نکرده است.

مخالفت روسیه با تغییر وظایف یونیفل

زاسپکین در مورد موضوع تمدید مأموریت نیروهای «یونیفل» و برخی درخواست‌ها برای تغییر وظایف این نیروها نیز گفت: موضع روسیه مشخص است، ما خواستار تغییر وظایف محول شده به این نیروهای نیستیم. مأموریت یونیفل در درجه اول کمک به حفظ ثبات در مرزها و عدم وقوع درگیری است.

سفیر روسیه ادامه داد، یونیفل در حال حاضر وظایف خود را به شکلی خوب انجام می‌دهد و بنابراین نیازی به تغییر آن نیست.

تزویر آمریکا

زاسپکین درباره تحرکات ماه گذشته آمریکا برای به انداختن آشوب در لبنان گفت: این موضوع نیاز به تحلیل بیشتر ندارد و همه شاهد اتفاقات در کشورهای عربی و غیر عربی هستند. نیاز به اصلاحات واقعی و ضروری از طریق تلاش‌های داخلی است اما متاسفانه برخی طرف‌های خارجی همواره سعی دارند موضوع اصلاحات را برای تحقق اهدافشان در این کشورها به کار گیرند.

وی ادامه داد: فساد، خطری بزرگ برای بسیاری از کشورهاست، همانطور که همه لبنانی‌ها می‌دانند فساد (در این کشورها) از دهها سال پیش وجود داشته و همه دلایل گسترش آن را می‌دانند؛ حل این موضوع باید از طریق برداشتن موانع و دلایل آن و نیز تصحیح زندگی سیاسی صورت بگیرد اما می‌بینیم که آمریکا دخالت می‌کند و می‌گوید که مسؤول این فساد ایران و حزب‌الله هستند؛ این ادعا ابداً درست نیست و جعل کامل وضعیت فعلی است. تمام قوای سیاسی در لبنان به دور از اختلافات خود باید این مداخلات آمریکا را رد کنند و این مسیر درست حل وضعیت فعلی است.

زاسپکین ادامه داد، اختلافاتی در دیگر کشورهای عربی مانند لیبی، سوریه و عراق به خاطر مداخلات خارجی وجود دارد بنابراین از کشورهای عربی انتظار می‌رود خطرناک بودن این مداخلات را درک کنند زیرا اختلافات میان آنها «ساختگی» است به جز یک اختلاف که نیازمند حل فراگیر است و آن نزاع فلسطینی-اسرائیلی است وگرنه بقیه اختلافات قابل حل است.

تحریم‌های آمریکا علیه لبنان

وی در اشاره به موضوعات تحریم‌های آمریکا علیه لبننان گفت، این کشور از تحریم به عنوان ابزاری اساسی در سیاست خارجی خود استفاده می‌کند و علیه بسیاری از کشورها از جمله روسیه این کار را انجام داد است اما زمانی که حس کند به اهدافش نرسیده و نتایج عکس نصیبش شده، این موضوع خود مانعی در برابر فشارهای مذکور است.

همکاری با دولت لبنان

وی موضع روسیه در قبال دولت جدید لبنان را مثبت خواند و گفت، همه طرف‌ها باید با این دولت همکاری کنند.

تأکید بر حمایت از سوریه

زاسپکین درباره وضعیت کنونی سوریه با توجه به تحریم «سزار» گفت، ملت سوریه بر تروریسم در یک نبرد طولانی پیروز شد و دولتی که در برابر تروریسم و مداخلات خارجی ایستاده بر برخی تلاش‌ها برای به گرسنگی کشاندن ملت کشورش نیز ایستادگی خواهد کرد. روسیه در کنار سوریه ایستاده است و اطمینان دارد سوریه می‌تواند بار تحریم را تحمل کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها