آرامش نسبی در لیبی؛ آتش زیرخاکستر

آرامش نسبی در لیبی؛ آتش زیرخاکستر
يکشنبه 12 مرداد 1399 - 23:09

با حلول عید قربان آرامش نسبی بر جبهه های جنگ در لیبی برقرار شد؛ این در حالی است که جنگ لفظی میان آنکارا و ابوظبی بالا گرفت.

العالم ـ لیبی

امارات از ترکیه می خواهد تا در امور کشورهای عربی دخالت نکند و از توهمات استعماری خود دست بکشد؛ حال آنکه وزیر دفاع ترکیه نیز پیش از این ابوظبی را به ارتکاب اعمالی غیرسازنده در لیبی متهم کرد.

آرامش نسبی در لیبی شبیه آتش زیرخاکستر است؛ نیروهای دولت الوفاق که از حمایت ترکیه برخوردارند، در ورودی های دو شهر سرت و الجفره در انتظار نتایج تحرکات سیاسی و دستورات نظامی هستند.

نیروهای حفتر که از حمایت امارات و مصر و عربستان برخوردارند، ترکیه را به ارسال عناصر مسلح به لیبی متهم می کنند و به کشتی ها و هواپیماهایی که به آبهای منطقه ای و حریم هوایی لیبی نزدیک می شوند، هشدار دادند.

از سوی دیگر جنگ لفظی میان آنکارا و ابوظبی بالاگرفته است. خلوصی اکار وزیر دفاع ترکیه امارات را آماج حملات خود قرار داد و این کشور را به انجام اقداماتی غیرسازنده در لیبی و سوریه و حمایت از گروه های تروریستی در کشورش متهم کرد و در عین حال به امارات و عربستان و مصر و روسیه و فرانسه درباره تداوم حمایت از جنرال خلیفه حفتر که به بی ثباتی در لیبی منجر خواهد شد، هشدار داد.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات به اظهارات ترکیه واکنش نشان داد و از آنکارا خواست تا در امور کشورهای عربی دخالت نکند و از آنچه که آن را توهمات استعماری نامید، دست بکشد. قرقاش اظهارات تحریک برانگیز وزیر دفاع ترکیه را سقوط جدید دیپلماسی توصیف کرد.

اظهارات اکار در فضایی آکنده از تنش میان طرفهای مداخله کننده در درگیریهای لیبی میان دولت الوفاق و جنرال حفتر، مطرح شد. حفتر در پاسخ به اظهارات آکار بار دیگر بر مقابله با دخالتهای ترکیه تاکید کرد و گفت به اردوغان و مزدوران ترکیه و نیروهای الوفاق درسی فراموش نشدنی خواهیم داد. حفتر خود از حمایت مصر برخوردار است؛ مصر نیز پیش از این به تحرک نظامی در واکنش به اقدامات ترکیه اشاره و تاکید کرده بود که سرت خط قرمز است.

این در حالی است که سازمان ملل و اتحادیه اروپا خواستار حفظ آرامش در لیبی شدند و بر لزوم آتش بس میان طرفهای درگیر و بازگشت به فرایند سیاسی تاکید کردند. استفانی ویلیامز معاون نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی درباره تبدیل بحران لیبی به جنگ منطقه ای به سبب دخالت بازیگران خارجی هشدار داد. پیتر استانو سخنگوی کمیساریای اتحادیه اروپا نیز اوضاع لیبی را بسیار خطرناک خواند و بر ضرورت آتش بس و افزایش تلاشهای دیپلماتیک به منظور حل بحران سیاسی تاکید کرد.

حال باید دید اوضاع لیبی به کجا کشیده خواهد شد و آیا جنگ بر سر قدرت در لیبی به جنگی میان رقبای خارجی تبدیل خواهد شد؟

پربیننده ترین خبرها