توافق ریاض در مسیر تجزیه یمن

توافق ریاض در مسیر تجزیه یمن
دوشنبه 13 مرداد 1399 - 18:24

همانطور که انتظار می رفت ساز و کار مطرح شده از سوی عربستان سعودی برای طرفهای درگیر در جنوب یمن به منظور توقف درگیری میان مزدوران امارات و سعودی در جنوب یمن قابل اجرا نیست.  

العالم – کشکول

گروه موسوم به "الحراک الثوری لتحریر و استقلال جنوب الیمن" (حرکت انقلابی برای آزادی و استقلال جنوب یمن) با این توافق و ساز و کار اجرای آن مخالفت کرد.

همزمان با اعلام این مخالفت، دو روز پس از امضای ساز و کار اجرای توافق، درگیری های شدید میان مزدوران سعودی و امارات در ابین و عدن مجددا آغاز شد.

علت دیگر مخالفت حرکت انقلابی جنوب یمن با این روند آن بود که توافق مذکور، نوعی توافق ضمنی میان امارات و سعودی برای برتری دادن شورای انتقالی جنوب بر دولت عبدربه منصور هادی است.

در این میان، منابع محلی از وقوع درگیری شدید میان جنگجویان هادی و نیروهای شورای انتقالی جنوب در استانهای ابین و عدن در جنوب یمن با استفاده از راکت و سلاح نیمه سنگین خبر دادند.

همچنین در جریان حمله به خانه یکی از فرماندهان نیروهای دولت هادی در عدن، دو فرد مسلح شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت امارات قرار دارد، کشته و 4 نفر زخمی شدند.

موضوع دیگری که باعث بدبینی بیشتر کارشناسان نسبت به امکان موفقیت ساز و کار سعودی برای اجرای توافق ریاض شده است، مخالفت قاطع شورای انقلابی عالی آزادی و استقلال جنوب با این ساز و کار بود چرا که این شورا، حرکت انتقالی را متهم کرد که در ازای کسب چند وزارتخانه، جنوب یمن را تسلیم بیگانگان کرده است.

شورای مزبور همچنین عربستان سعودی و امارات را به تلاش برای تحمیل منویاتشان که مغایر با اهداف حرکت جنوب است، متهم کرد.

شورا سپس عربستان سعودی را متهم کرد که قصد دارد از طریق ساز و کار اجرایی توافق ریاض مانع هر گونه تصمیم گیری سیاسی و مستقل این شورا شود.

لذا حرکت انقلابی با صدور بیانیه ای از گروه موسوم به "نیروهای جنوب آزاد" خواستار مقابله با آنچه آن را توطئه خارجی خواند و همچنین استمرار مبارزه برای استرداد جنوب شد که منظورش تلاش برای اخراج اشغالگران سعودی و امارات از جنوب یمن بود.

این حرکت تصریح کرد که هدف توافق ریاض و ساز و کار آن، فروش جنوب یمن به بیگانگان است که حرکت انقلابی و مردم این منطقه هرگز آن را نخواهند پذیرفت.

کارشناسان معتقدند که از ابتدای تجاوز به یمن مشخص بود هدف عربستان سعودی و امارات تجزیه یمن است و تلاش آنان برای به اصطلاح میانجیگری بین مزدورانشان در یمن فقط نمایشی است.

حتی ساز و کار مطرح شده از سوی عربستان سعودی برای اجرای توافق ریاض از طریق فشار بر هادی، نوعی سیاسی کاری برای مشروعیت بخشیدن به شورای انتقالی در برابر هادی است.

ناظران اوضاع یمن معتقدند که توافق ریاض و ساز و کار مطرح شده از سوی عربستان سعودی برای اجرای آن، نوعی پیروزی برای شورای انتقالی است که هدف اصلی اش احیای دولت یمن جنوبی است.

آنان معتقدند که توافق ریاض در واقع عامل تسلط شورای انتقالی بر عدن است به گونه ای که در صورت اجرای این توافق، دولت هادی و هر دولت دیگری که در یمن بر سر کار آید، تحت سلطه این شورا خواهد بود به همین دلیل می توان گفت که هدف شورای انتقالی نه شرکت در دولت هادی بلکه چیرگی بر آن است.

در این میان برخی معتقدند ساختار کابینه جدید یمن که قرار است پس از اجرای ساز و کار توافق ریاض تشکیل شود، باعث پدیدار شدن ائتلافهای سیاسی جدیدی خواهد شد که در نهایت، توافق ریاض و حتی کابینه جدید را به شکست خواهد کشاند.

از سوی دیگر هنوز مشخص نیست که آیا در دولت آتی، مناصب و نفوذ به شکلی مسالمت آمیز میان طرفهای داخلی و خارجی تقسیم خواهد شد یا اینکه درگیری بر سر تقسیم مناصب و نفوذ مجددا آغاز می شود؟

تجربیات گذشته ثابت کرده که احتمال آغاز مجدد درگیری بسیار زیاد است به ویژه با توجه به اینکه امارات و عربستان سعودی با صرف پول‌های هنگفت، افراد طمعکار یمنی را به گونه ای خریده اند که حاضرند منافع شخصی خود را بر منافع یمن و مردم آن ترجیح دهند.

پربیننده ترین خبرها