واکنش توییتری عراقی‌ها به انحلال پارلمان

واکنش توییتری عراقی‌ها به انحلال پارلمان
دوشنبه 13 مرداد 1399 - 20:08

پس از گذشت چند روز از اعلام انتخابات زودهنگام توسط نخست وزیر عراق، هشتگ "انحلال پارلمان یک خواسته آمریکایی است" در عراق ترند شد.

العالم ـ داغ های مجازی

مصطفی الکاظمی از پارلمان خواست تا هرچه سریعتر قانون انتخابات را طی مدت کوتاهی تصویب کنند؛ "جلیل عدنان خلف" رییس کمیسیون مستقل انتخابات نیز گزارشی از آماده سازی ها برای اجرای انتخابات زودهنگام به الکاظمی ارائه داد. الکاظمی درباره حضور نیروهای آمریکایی در کشور تاکید کرد که کشور به حضور نظامی آمریکایی نیاز ندارد و حاکمیت معیار گفتگو با واشنگتن است.

الحلبوسی نیز خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. او اجرای ماده ۶۴ قانون اساسی عراق را برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و برگزاری جلسه علنی فوق‌العاده با حضور رؤسای سه قوه این کشور و گروه‌های سیاسی خواستار شد. ماده 64 به معنای انحلال مجلس به درخواست اکثریت مطلق و یا به درخواست نخست وزیر و موافقت رییس جمهور است. در هنگام انحلال پارلمان نیز رییس جمهور خواستار برگزاری انتخابات در زمانی کمتر از 60 روز می شود.

فعالان شبکه های اجتماعی به اعلام الکاظمی برای برگزاری انتخابات زودهنگام و انحلال پارلمان واکنش نشان دادند.

"Moh22amad" در توییتی نوشت: با انحلال پارلمان و انتخابات زودهنگام مخالف نیستیم اما انحلال پارلمان بدون هیچ تضمینی برای برگزاری انتخابات زودهنگام در زمان مشخص سبب می شود تا دولت بدون هیچ نظارتی باقی بماند و این سبب خواهد شد تا الکاظمی از فرصت استفاده کند تا تصمیمات سریعی به نفع کسانی که او را بر سرکار آورده اند، اجرایی کند.

"Hai89tham" گفت: آمریکا باعث خرابی و ویرانی هر چیز است. هر چیزی که آمریکا برای آن تبلیغ می کند می بایست با آن مخالفت شود.

حوراء حسین در حساب خود در توییتر نوشت: می بایست نظامی جایگزین نظام پارلمان تشکیل شود نه اینکه پارلمان منحل گردد و دوباره تشکیل گردد.

هادی العامری رییس ائتلاف فتح از انتخابات زودهنگام استقبال کرد و خواهان برگزاری انتخابات در آغاز سال 2021 شد. این موضع العامری با موضع نوری المالکی یکسان است.

یک کاربر عراقی به نام "حشداوی" توییت کرد که آمریکا می خواهد پارلمان را منحل کند چون پارلمان اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی را تصویب کرد. آمریکا می خواهد با انحلال پارلمان این تصمیم را ملغی کند. این یک طرح خبیثانه صهیونیستی آمریکایی است.

"اهل الحله" توییت کرد: انحلال پارلمان یک خواسته آمریکایی است تا تصمیم اخراج آمریکا از عراق اجرایی نشود.

ابومحمد رضا در توییتی نوشت: انحلال پارلمان در این شرایط به معنای فراهم کردن مقدمات لازم برای یک حاکم نظامی است.

مرتضی اشتر نیز زیر این هشتگ توییت کرد که پارلمان عراق ابزاری در دست آمریکایی ها نخواهد بود.

Abbas Zynel نوشت: انحلال پارلمان به معنای ایجاد هرج ومرج در کشور است که مانعی بر سر برگزاری انتخابات خواهد بود.

محسن علی نیز در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: قبل از انحلال پارلمان خواهان اجرای قانونی هستیم که پارلمان تصویبش کرد و آن اخراج اشغالگران آمریکایی از کشور است.

هیات سازمان ملل برای کمک به عراق از درخواست مصطفی الکاظمی نخست وزیر کشور برای برگزاری انتخابات زودهنگام استقبال کرد. یونامی در توئیتر نوشت: برگزاری انتخابات زودهنگام مطالبات اساسی مردم جهت برقراری ثبات و دموکراسی بیشتر در عراق را محقق می‌سازد. سازمان ملل آماده ارائه حمایت و مشاوره فنی است که عراق برای تضمین برگزاری انتخابات آزاد و شفاف، به آن نیاز دارد.

پربیننده ترین خبرها