گزارش لحظه به لحظه العالم از انفجار بیروت/ افزایش تصاعدی آمار قربانیان + فیلم و تصاویر

گزارش لحظه به لحظه العالم از انفجار بیروت/ افزایش تصاعدی آمار قربانیان + فیلم و تصاویر
سه شنبه 14 مرداد 1399 - 19:58

تاکنون هیچ بیانیه رسمی درباره این حادثه صادر نشده است و آمار دقیقی از مجروحان نیز در دست نیست

العالم ـ لبنان

20:00|وزیر بهداشت لبنان گفت که شمار تلفات انفجار روز گذشته بندر بیروت به 135 کشته و 5000 زخمی افزایش یافت..(+).


17:30|هیات دولت لبنان در جلسه امروز که در کاخ ریاست جمهوری در بعبدا برگزار شد، مصوب کرده که همه مسئولان بندر بیروت تا زمان مشخص شدن مسئولیت انفجار بیروت، در بازداشت خانگی باشند(+).


16:45| رئیس جمهور و نخست‌وزیر لبنان در جلسه هیأت وزرای این کشور بر لزوم پیگیری هر چه سریع‌تر تحقیقات در خصوص حادثه روز گذشته در بیروت تأکید کردند(+).


16:30|حسن حمد، وزیر بهداشت لبنان در سخنانی اظهار کرد، تعداد مفقودان انفجار بیروت همچنان بیشتر از تعداد قربانیان این حادثه است(+).


14:36 | یک کارشناس مسائل اقتصادی لبنان در واکنش به انفجار روز گذشته در بندر بیروت، گفت که این بندر رقیب بزرگی برای بندر حیفا در اراضی اشغالی است؛ به همین دلیل، رژیم اشغالگر از آنچه رخ داده، سود می‌برد. (+)


13:33 | وزیر خارجه سوریه در تماس تلفنی با همتای لبنانی خود، همدردی کشورش با دولت و ملت لبنان در پی انفجار بندر بیروت را اعلام کرد(+).


13:31 | استاندار بیروت، آن را شهر مصیبت‌زده خواند و اعلام کرد، نیمی از شهر ویران شده و صدها هزار نفر از ساکنان آن نمی‌توانند تا دو یا سه ماه آینده به منازلشان بازگردند.(+)


12:49 | سفارت لبنان در آمریکا با رد ادعای رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص دلیل انفجار در بیروت گفت، شواهدی از وقوع حمله عامدانه یا بمب‌گذاری به‌دست نیامده است (+).


12:57 | رئیس جمعیت هلال احمر از ارسال ۲۰۰۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته به وزن ۹تن مواد غذایی و همچنین دارو و ملزومات پزشکی به لبنان خبر داد(+).


12:21 | سازمان هواپیمایی کشوری ایران و لبنان با انجام پرواز فوق العاده به بیروت جهت انتقال اتباع ایرانی موافقت کردند. (+)


12:10 | افزایش تصاعدی آمار قربانیان

"حمد حسن" وزیر بهداشت لبنان از افزایش شمار قربانیان انفجار در بندر بیروت خبر داد و گفت: "شمار قربانیان انفجار بیروت بیشتر خواهد شد؛ زیرا که هنوز درخواست‌های زیادی از سوی خانواده‌ها درباره سرنوشت نزدیکان‌شان به ما می‌رسد. بیمارستان‌ها به شکل قابل‌توجهی در حال فعالیت هستند. در حالی‌که بیمارستان‌ها به خاطر وضعیت بد بانکی در وضعیت فاجعه‌آمیزی بودند و شرایط کنونی هم باعث پیچیدگی بیشتر شده و یک چالش جدیدی به‌وجود آورده است."

وزیر بهداشت لبنان افزود: "ما در حال مبارزه با ویروس کرونا بودیم که با یک فاجعه بزرگ دیگر هم مواجه شدیم با این حال اراده ما سست نخواهد شد. باید از کشورهای دوست و همسایه به خاطر کمک‌هایی که کرده‌اند، تشکر کنیم."


11:22 | جنبش حزب‌الله لبنان در راستای همدردی با مجروحان حادثه روز گذشته در بیروت در تمام مراکز بهداشتی لبنان پویش اهدای خون راه اندازی کرد. (+)


10:53 | منابع خبری لبنانی گزارش دادند که در محل انفجار روز گذشته در بیروت بار دیگر آتش شعله‌ور شده است و نیروهای امدادی در حال خاموش کردن آن هستند. (+)


10:51 | به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، دبیرکل صلیب سرخ لبنان گفت: تلفات ناشی از انفجار مهیب روز گذشته بیروت به بیش از ۱۰۰ کشته و بیش از ۴ هزار مجروح می رسد.

جورج کتانه با اشاره به این موضوع گفت: بیش از ۴ هزار مجروح و مصدوم ناشی از انفجار بیروت وجود دارد که حال برخی از آنها وخیم است.

او افزود: شمار قربانیان به صد نفر می رسد و برخی از قربانیان هنوز زیر آوار هستند.


10:50 | رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به همتای لبنانی خود با ابراز تاثر از حادثه ناگوار انفجار مهیب در بندر شهر بیروت و جان باختن و مجروح شدن جمعی از شهروندان آن کشور، تاکید کرد که تهران در راستای اقدامات انسان‌دوستانه، آماده ارسال کمک‌های پزشکی و دارویی و مداوای مجروحان و سایر مساعدت‌های درمانی لازم است و امیدوار است هر چه سریع‌تر ابعاد این حادثه مشخص و آرامش به این شهر بازگردد.

"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای، درخصوص انفجار خونین بیروت، پایتخت لبنان ابراز تاسف کرده و همچنین گفته است شماری از پرسنل این نهاد نیز آسیب دیده‌اند.

"دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن ابراز همدردی، اظهار کرده است که با گروهی از فرماندهان نظامی این کشور گفت‌وگو کرده و برخی از آنها "به نظر می‌رسد این‌طور فکر می‌کنند که این حادثه احتمالا ناشی از حمله و نوعی بمب بوده است".

سران کشورهای اروپایی نیز به این انفجار واکنش نشان داده‌اند. "جوزپ بورل" مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر حمایت این اتحادیه از دولت لبنان تاکید کرده و رئیس شورای اروپایی نیز گفته "آماده ارائه کمک و همکاری هستیم".

"امانوئل مکرون" رئیس‌جمهوری فرانسه نیز گفته است امدادگران و کمک‌های کشورش راهی بیروت شده‌اند.

"بوریس جانسون" نخست‌وزیر انگلیس نیز گفته تصاویر انفجار "هولناک" است و لندن آماده حمایت و کمک همه‌جانبه، از جمله به شهروندان انگلیسی آسیب‌دیده، است.

"آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان هم اعلام آمادگی کرده که در صورت تمایل لبنان به این کشور کمک می‌کند. وزارت خارجه آلمان با اعلام این‌که انفجار در سفارت این کشور در بیروت احساس شد، تأکید کرد: "در این مقطع نمی‌توانیم زخمی یا کشته شدن شهروندان آلمانی را مردود بدانیم."

"ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه هم ضمن همدردی شهروندان لبنانی و بستگان قربانیان، ابراز امیدواری کرده مجروحان هرچه‌زودتر بهبود یابند.کاربری خود در توییتر نوشت: "به یاد زخمی‌ها و خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت با مردم لبنان ابراز همدردی می کنیم."

کشورهای منطقه نیز ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت لبنان، برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

"بشار اسد"رئیس‌جمهوری سوریه در پیامی به میشل عون، حادثه خونین انفجار بندر بیروت را به وی تسلیت گفته است. در پیام اسد آمده است: "از رخداد بزرگ بندر بیروت که شمار زیادی کشته و زخمی بر جای گذاشت، بسیار اندوهگین شده‌ایم و به نمایندگی از ملت سوریه به شما و ملت لبنان صمیمانه تسلیت می‌گویم و عمیقا ابراز همدری می‌کنیم."

"شیخ تمیم بن حمد" امیر قطر طی تماس تلفنی با "میشل عون" رئیس‌جمهوری لبنان، دستور اعزام بیمارستان‌های صحرایی به لبنان را صادر کرد.

"عبدالفتاح السیسی" رئیس‌جمهوری مصر نیز با ابراز تاسف عمیق از حادثه انفجار در بندر بیروت، با ملت و دولت لبنان ابراز همدردی کرده و به آنها تسلیت گفته است.

"رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهوری ترکیه نیز طی گفت‌وگویی تلفنی با همتای لبنانی خود، کشته شدن شماری از شهروندان لبنانی در حادثه انفجار مهیب بندرگاه بیروت را تسلیت گفته و برای مصدومان این حادثه آرزوی شفای عاجل کرد. اردوغان همچنین از آمادگی کشورش به ارائه کمک به لبنان در زمینه‌های مختلف و در رأس آنها در زمینه بهداشت تأکید کرد.

وزیر خارجه اردن نیز گفته که کشورش آماده هرگونه کمکِ مورد نیاز لبنان در پی انفجار گسترده بیروت است.

"محمد بن راشد آل مکتوم" حاکم دبی نیز در پیامی، وقوع انفجار اسف‌بار بیروت را به ملت لبنان تسلیت گفت.

"محمدعلی الحوثی" عضو شورای عالی سیاسی یمن در واکنش به انفجار بندر بیروت، در توییتر نوشته است: "با مردم لبنان به خاطر انفجار مهیب بیروت ابراز همبستگی می‌کنیم و به خانواده قربانیان تسلیت می‌گوییم."

معاون دبیرکل جمعیت ملی-اسلامی «الوفاق» به عنوان بزرگ‌ترین جمعیت معارض سیاسی در بحرین بر همبستگی با ملت لبنان در پی وقوع انفجار در بندر بیروت، تأکید کرد.

جنبش فلسطینی حماس با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با لبنان، اعلام کرد، بیروت این مصیبت را پشت سر خواهد گذاشت. "اسماعیل هنیه" رئیس دفتر سیاسی حماس نیز سه‌شنبه‌شب (دیشب) با میشل عون ، "حسان دیاب" نخست‌وزیر و "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان تماس تلفنی برقرار کرد و این حادثه را تسلیت گفت.

"مصطفی الکاظمی" نخست‌وزیر عراق نیز شب گذشته با لبنانی تماس تلفنی برقرار کرد. وی طی این گفت‌وگوی تلفنی ضمن ابراز همدردی و همبستگی همه مردم عراق با ملت لبنان به دلیل این حادثه در بندری در شهر بیروت، گفت: "عراق در این مصیبت در کنار لبنان می‌ماند و دولت عراق قصد دارد برای ابراز همدردی با لبنانی‌ها، فورا یک هواپیمای حامل کمک‌های پزشکی به لبنان ارسال کند."

"مقتدی صدر" رهبر جریان صدر عراق با مردم لبنان ابراز همدردی کرده و گفته است: "خداوند بیروت را از هر بلایی حفظ کند."


09:54 |جنبش فلسطینی حماس با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با لبنان، اعلام کرد، بیروت این مصیبت را پشت سر خواهد گذاشت.(+)


09:17 | همه فیلم‌های منتشرشده از حادثه وحشتناک انفجار در لبنان را در این بسته خبری مشاهده کنید (+)


09:11 | شمار جانباختگان انفجارهای بیروت تا این لحظه به بیش از 100 تن رسید و شمار زخمی ها به بیش از 4000 نفر رسیده است.


06:47 |«فرحان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد بامداد چهارشنبه اعلام کرد که در انفجار بیروت ۴۸ نفر از کارکنان این سازمان زخمی شدند. (+)


5:22 | کشته و مجروح شدن کارمندان چند سفارت‌خانه در بیروت

در انفجارهای مهیب عصر روز سه‌شنبه در بیروت کارمندان چند سفارت‌خانه در بیروت کشته و مجروح شدند.


4:45|وزیر بهداشت لبنان در جدیدترین آمار خود اعلام کرد که انفجار بندر بیروت به کشته شدن 78 نفر و زخمی شدن بیش از 4000 نفر دیگر منجر شد.


3:35|«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در واکنش به انفجار مهیب بندر بیروت، آن را «حمله‌ای وحشتناک» خواند.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق روز سه شنبه با لبنان در خصوص فاجعه انفجار در بندر بیروت ابراز همبستگی کرد.


2:45|شورای عالی دفاع در لبنان به دلیل وقوع انفجار مهیب بندر بیروت، به مدت دو هفته در پایتخت لبنان حالت فوق العاده و سه روز عزای عمومی در سراسر این کشور اعلام کرده است.

رئیس جمهوری لبنان در ابتدای جلسه اضطراری شورای عالی دفاع لبنان به دنبال وقوع انفجار مهیب در بیروت با بیان اینکه مصیبتی بزرگ بر لبنان وارد شده خواستار برگزاری فوری جلسه شورای وزیران شد.

وزیر خارجه آمریکا با غمبار دانستن انفجار در بندر بیروت گفت منتظر نتایج تحقیقات دولت لبنان درباره علل این حادثه هستیم.


1:45|نخست‎وزیر لبنان در پی وقوع انفجار مهیب بیروت، اعلام حالت فوق العاده در این کشور کرده است.

نخستوزیر لبنان به دنبال وقوع انفجار مهیب بیروت گفت که باید تا 48 ساعت آینده، کمیته حقیقت یاب برای بررسی حادثه انفجار تشکیل شود.

به دنبال وقوع انفجار مهیب بیروت، دبیرکل حزب الله لبنان سخنرانی چهارشنبه شب خود را به تعویق انداخت.


1:20|بر اساس آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت لبنان تعداد کشته های انفجار بیروت به ۷۰ تن و تعداد زخمی ها به ۳۷۰۰ تن رسیده است

رئیس جمهور سوریه در پیامی به رئیس جمهور لبنان، حادثه انفجار مهیب بندر بیروت را به وی و ملت لبنان تسلیت گفت.

حزب‌الله لبنان سه شنبه شب طی بیانیه‌ای با ابراز همدردی با خانواده شهدا و مجروحان از همه لبنانی‌ها و گروه‌های سیاسی خواست تا با همبستگی و یکپارچگی به عبور از این شرایط سخت کمک کنند.


00:10|وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد که انفجار بندر بیروت به کشته شدن 30 نفر و زخمی شدن 3000 نفر دیگر منجر شد.

«حسان دیاب» نخست وزیر لبنان در سخنرانی پس از انفجار مهیب عصر امروز در بیروت گفت که بدون مجازات عاملان این فاجعه از آن نخواهیم گذشت.

«نزار نجاریان» دبیرکل حزب «الکتائب اللبنانیه» که در انفجار مهیب بیروت زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده فوت کرد‎.


23:59|خبرنگار شبکه العالم در بیروت به نقل از منابع امنیتی اعلام کرد: انفجار امروز در بیروت حاصل اشتعال مواد محترقه در انبار شماره 12 بندر این شهر بوده است.

تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از محل حادثه، حکایت از آن دارد که انفجار شدید بوده و ستونی از دود به ارتفاع زیاد در آسمان دیده می‌شود.

خبرنگار العالم گفت: این انفجار خسارتهای مادی گسترده ای در محل حادثه برجای گذاشت و این علاوه بر زخمی شدن بسیاری از افراد است که با آمبولانس به بیمارستانها منتقل شدند.

گفته می شود؛ صدای انفجار فراتر از بیروت در شهر صیدا و منطقه جبل لبنان شنیده شده است.

این انفجار بزرگترین انفجار در بیروت از سال ۲۰۰۵ و حادثه ترور رفیق حریری به شما می رود.

گفته می شود صدای انفجار تا فاصله ۸ کیلومتری بیروت حدود شهر نبیه شنیده شده است.

در این انفجار بسیاری از مناطق پایتخت لبنان زیان دیدند و نمی توان خسارات را به منطقه ای محدود کرد.


20:00| خبرنگار العالم اعلام کرد: تاکنون هیچ بیانیه رسمی درباره این حادثه صادر نشده است و آمار دقیقی از مجروحان نیز در دست نیست

انفجار بیروت

20:01 | در این انفجار بسیاری از مناطق پایتخت لبنان زیان دیدند و نمی توان خسارات را به منطقه ای محدود کرد.

ماشین های آمبولانس به سرعت مجروحان را جابجا می کنند و صدای آژیر آنها لحظه ای قطع نمی شود.

دود نتیجه انفجار همچنان در آسمان بیروت مشهود است.

علاوه بر ساختمانها خودروها در بسیاری از مناطق بیروت و منطقه ضاحیه خسارت دیده اند.

تمام بیمارستانهای بیروت و اطراف به حال آماده باش در آمده اند

صدها نفر از مردم برای اهدای خون به بیمارستانها مراجعه کرده اند

وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد درمان مجروحان رایگان انجام می گیرد.


20:38 | همچنان از محل انفجار صدای انفجار های کوچکتر شنیده می شود و شعله های آتش و دود در آسمان است

بیشترین خسارت به مناطق مسکونی منطقه کارینتینا وارد شده است

بلدوزرها می کوشند با پاکسازی خیابانهای منتهی به بندر عبور و مرور ماشین های امدادی را تسهیل کنند

استفاده از هلیکوپتر برای خاموش کردن آتش سوزی ناشی از انفجار در بندر بیروت

مروان عبود استاندار بیروت، بیروت را شهری "فاجعه زده" توصیف کرد و حجم خسارتها را بسیار فراوان و گسترده خواند.


21:58 | حسان دیاب نخست وزیر لبنان در پی قربانی شدن شمار فراوانی از مردم بر اثر انفجار در بندر بیروت فردا را روز عزای ملی اعلام کرد.

میشل عون رییس جمهور لبنان خواستار نشست اضطراری شورای عالی دفاع شد.

جرج کتانی دبیر کل صلیب سرخ لبنان: در این حادثه تعداد زیادی کشته و صدها نفر مجروح شدند. اوضاع عادی نیست.


22:20 | در پی انفجار شدید در بندر بیروت لبنان و خسارت به ساختمان ها و پارلمان، نزار نجاریان، دبیرکل حزب «الکتائب اللبنانیه» بر اثر جراحات وارده در سر درگذشت

انفجار بیروت

پربیننده ترین خبرها