ایجاد «منطقه عاری از سلاح» در لیبی محور رایزنی سفیر آمریکا و مقامات ترکیه

ایجاد «منطقه عاری از سلاح» در لیبی محور رایزنی سفیر آمریکا و مقامات ترکیه
پنج‌شنبه 23 مرداد 1399 - 15:06

سفیر آمریکا در لیبی در دیدار با مقامات ترکیه در آنکارا امکان ایجاد منطقه خلع سلاح شده در مرکز لیبی(حدفاصل دو شهر سرت و الجفره) را بررسی کرد.

العالم- لیبی

«ریچارد نورلاند» سفیر آمریکا در لیبی روز چهارشنبه با مقامات ترکیه در آنکارا دیدار کرد.

در این دیدار امکان ایجاد منطقه عاری از سلاح در مرکز لیبی- حدفاصل دو شهر سرت و الجفره- و نیز فراهم کردن شرایطی برای موسسه ملی نفت جهت ازسرگیری تولیدات نفت بررسی شد.

سفارت آمریکا در لیبی در صفحه فیس‌بوک خود اعلام کرد که «نورلاند در آنکارا با مقامات ترکیه درباره نیاز مبرم به حمایت از ندای لیبیایی‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها و بازگشت به گفت‌وگوی سیاسی تحت نظارت سازمان ملل با حفظ احترام کامل به حاکمیت و سلامتی ارضی لیبی، رایزنی کرد».

طبق گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، این دیدار پس از گفت‌وگوی تلفنی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود، برگزار شد.

در این دیدار اقدامات لازم برای ایجاد منطقه عاری از سلاح در مرکز لیبی، عقب‌نشینی کامل و متقابل نیروهای بیگانه و مزدور، فراهم کردن شرایط مناسب برای موسسه ملی نفت جهت ازسرگیری تولید نفت و تقویت شفافیت و اصلاحات اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.

ترکیه از حامیان دولت «وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» است که در غرب لیبی قرار دارد در مقابل این دولت، دولت طُبرُق در شرق لیبی است که «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» آن را رهبری می‌کند و از حمایت امارات برخوردار است. لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است.

در همین ارتباط «مروان ذویب» تحلیلگر سیاسی لیبی گفت که وضعیت نظامی در دو منطقه سرت و الجفره به گونه‌ای شده است که واشنگتن بایستی به ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی و حامیان آن تضمین دهد که نیروهای دولت وفاق ملی (غرب لیبی) هرگز به طور ناگهانی به این منطقه حمله نظامی نخواهند کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها