باقری کنی در گفتگوی تفصیلی با العالم:

حقوق بشر یکی از جلوه های تقابل جهان غرب با ملت های مستقل است/ برقراری ارتباط میان امارات و رژیم صهیونیستی به اسرائیل هویت نمی دهد

حقوق بشر یکی از جلوه های تقابل جهان غرب با ملت های مستقل است/ برقراری ارتباط میان امارات و رژیم صهیونیستی به اسرائیل هویت نمی دهد
يکشنبه 26 مرداد 1399 - 23:08

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: کشورهایی که به اسراییل امیدوارند و ارتباط برقرار می کنند نمی دانند که  آنها در واقع با طناب پوسیده  رژیم صهیونیستی به چاه می روند.

العالم _ ایران / سیاسی

"علی باقری کنی" معاون بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم، پیرامون سالگرد اعلامیه حقوق بشر اسلامی گفت: این اعلامیه 30 سال پیش در نشستی در قاهره به تصویب رسید و اندیشمندان جهان اسلام بر اساس اصول و مبانی دینی منشور حقوق بشر را بر اساس مولفه های دینی تدوین کردند جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان همکاری اسلامی هر ساله در این روز بزرگداشتی برپا می کند و از کسانی که در عرصه حقوق بشر فعالیت دارند تقدیر می کند از همین رو امسال آیین برگزاری این مراسم بخش ویژه ای داشت آن هم در واقع نشان بین المللی سردار سلیمانی بود که تعلق گرفت به کسانی که پرچمدار دفاع از حقوق ملت های خود هستند و سردمدار مبارزه با تروریست هستند.

وی افزود: برندگان این جایزه ویژه عبارتند از سید عبدالملک بدرالدین الحوثی که رهبری مبارزات ملت یمن در قبال تجاوز و اشغالگری ائتلاف سعودی ایستادگی کرد، شهید ابومهدی المهندس که نقش اساسی برای ایجاد امنیت عراق و منطقه ایفا کرده است و رمضان عبدالله که سابقه طولانی در مقاومت مقابل اشغالگری صهیونیست ها داشت، بودند.

معاون بین الملل قوه قضائیه پیرامون اختلاف بین حقوق بشر غربی و حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: ریشه اصلی این اختلاف به دو سبک تفکر بر می گردد، هر کدام از این سبک ها برای زندگی افراد در جامعه مولفه هایی دارند، اما چرا غربی ها با جمهوری اسلامی ایران در بحث حقوق بشر مقابله می کنند؟ نوع سبک زندگی دینی که در جمهوری اسلامی ایران ویژگی بسیار مهمی دارد اینکه سلطه گری و سلطه پذیری را نمی پذیرد و به استقلال اعتبار می دهد. این نوع نگاه دقیقا مقابل سیاست ها و منافع غربی ها است از همین رو با حقوق بشر در کشورمان مقابله می کنند.

حقوق بشر یکی از جلوه های تقابل جهان غرب با ملت های مستقل است

باقری کنی تاکید کرد: حقوق بشر یکی از جلوه های تقابل جهان غرب با ملت های مستقل است در واقع اگر این ملت ها استقلال خود را کنار بگذارند دیگر غربی ها با آن ها اختلافی ندارند.

وی یاداور شد: کشوری مثل عربستان سعودی در واقع مولفه های مورد نظر غربی ها در حقوق بشر را رعایت نمی کند اما چون در عرصه های سیاسی با ان ها هم پیمان و دنباله رو آن ها است حقوق بشر برای سعودی ها فراموش می شود اما جمهوری اسلامی ایران که به طور جدی در عرصه حفاظت از استقلال خود تلاش می کند در تمام عرصه ها با ایران مقابله می کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: ما برای تعامل با کشورهای غربی مشکلی نداریم اما آن ها در عرصه حقوق بشر توقع دارند که نگاه خودشان در عرصه حقوق بشری را به کشور عزیز ما دیکته کنند و الزامات حقوق بشری که خود به آن اعتقاد دارند را به ما تحمیل کنند اما ما به هیچ عنوان این گونه اقدامات را نمی پذیریم. ما از هویت خود دفاع می کنیم و دیکته آن ها را نمی پذیریم.

قوه قضاییه در ایران و خارج از کشور پیگیر جنایت ترور سردار سلیمانی است

باقری کنی درباره جنایت آمریکایی ها و ترور سردار سلیمانی و یارانش تصریح کرد: بنیادین ترین بخش حقوق بشر حق حیات است، آمریکایی ها در زمینه ترور شهید سلیمانی بسیار فراتر از در نقض حقوق بشر عمل کردند و اقدام متجاوزانه عمل کردند و تمامی مراجع بین المللی هم این موضوع را اعلام کردند تا جایی که گزارشگر ویژه سازمان ملل گزارش مستندی را منتشر کرد و اعلام داشت آمریکایی ها مرتکب به جنایت شدند و در چارچوب قوانین نیست و زمانی که آمریکایی ها به آن گزارشگر اعتراض کردند وی به صراحت اعلام کرد که تابع حقوق بین الملل است نه حقوق آمریکا.

وی در مورد ترور سردار سلیمانی افزود : هم کشور ما و هم کشور عراق در این مورد صلاحیت دارند که به این موضوع رسیدگی کنند از ابتدا هم عراقی ها و جمهوری اسلامی ایران وارد عمل شدند و قوه قضاییه ایران اقدامات لازم برای آغاز به اصطلاح یک کار قضایی انجام داده است.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: در گام اول برای ۳۶ تن از کسانی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در این جنایت دست داشتند کیفرخواست صادر شد و هم اکنون مراحل قانونی خودش را در داخل کشور انجام می شود همچنین ما در عرصه خارجی هم اقداماتی را آغاز کردیم که همزمان با رسیدگی پرونده در داخل کشور در حال انجام است و بدیهی است قاطعانه با متجاوزین و عاملین این ماجرا در سطح بین المللی برخورد می کنیم چرا که دیگر دوران بزن در رویی تمام شده است.

برقراری ارتباط میان امارات و رژیم صهیونیستی به اسرائیل هویت نمی دهد/ کشورهایی که به اسراییل امیدوارند با طناب پوسیده آن ها به چاه می روند

باقری کنی در مورد توافق امارات و اسراییل گفت: این ارتباط چیز جدیدی نبود ،این ارتباط داز قبل هم در حال وجود داشت ارتباط کشورهایی مثل امارات با رژیم صهیونیستی به مشروعیت رژیم صهیونیستی منجر نخواهد شد و البته ناگفته نماند که خود امارات هم در ماجرای تجاوز به یمن همانند اشغالگران صهیونیست در فلسطین عمل کردند و با رژیم سعودی در حال تجاوز به یمن هستند. فراموش نکنیم که رژیم صهیونیستی نمی تواند با این اعمال به جلب هویت و مشروعیت در میان ملت های منطقه ببپردازد، کشورهایی که به اسراییل امیدوارند و ارتباط برقرار می کنند نمی دانند که آنها در واقع با طناب پوسیده رژیم صهیونیستی به چاه می روند.

آمریکایی ها با نقض حقوق بشر در دنیا خود را مدافع جا می زنند

دبیر ستاد حقوق بشر گفت : یکی از ترفندهایی که غربی ها در طول چند دهه گذشته در مورد حقوق بشر انجام داده اند این است که به طور عمدی با برجسته کردن یک موضوع بی اساس خود را مدافع حقوق بشر جا می زنند برای مثال اگر یک فلسطینی در دفاع از خود علیه یک اسرائیلی اقدامی را انجام دهد آنرا بزرگنمایی می کنند که حقوق بشر رعایت نشده است و یک فلسطینی خبط بزرگی انجام داده است همچنین آمریکا و هم پیمانانش اصل حقوق بشر یک ملت را نقض می کنند و به داشتن حقوق برخی ملت ها اعتقادی ندارند بعنوان مثال در حقوق ملت عراق یا ملت افغانستان یا ملت یمن و ملت سوریه مهم نیست و به حقوق آنها بارها تجاوز کردند.

وی اضافه کرد: آنها بارها خواستند حقوق ملت ایران رو به طور عملی از بین ببرند بعنوان مثال آنها می خواهند با سلب حقوق هسته‌ای ملت ایران برای مادام العمر به برتری برسند اما ما در عرصه هسته ای تمام اقداماتمان در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی بوده است.

باقری کنی افزود: دستاورد های ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به حفظ ارتباطات و مناسبات هسته‌ای خودمان و بر اساس توانمندی‌های ذاتی آنها را آزرده کرده است و در مقابل ملت ایران را مجازات کردند اما با تمام تحریم های ظالمانه باز هم نتوانستند جلوی پیشرفت هسته‌ای ایران را بگیرند .

وی افزود : در واقع اصطلاحی که دوره اوباما ایجاد شد که تعبیر آن تحریم‌های فلج‌کننده علیه ملت ایران بود چرا چون که ملت ایران توانسته بر روی پای خودش بایستد و ظرفیت‌های علمی و فنی و صنعتی و همچنین ورود به عرصه هسته‌ای بدون اتکاء به غیر و داشتن حق انرژی وا دانش هسته ای را محقق کند .

ایران جبهه خیر و آمریکا جبهه شر حقوق بشر است/ حقوق بشر ابزاری برای پیشبرد سیاست ها و اهداف غربی ها است

دبیر ستاد حقوق بشر در پایان افزود : ویژگی اصلی که این روزها با آن بعنوان نقض حقوق بشر مواجه هستیم این است که منافع یک عده ای که در عرصه های مختلف حاکمیت دارند مبنا و معیار قرار گرفته است تفاوت اساسی بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا این است که مبنای سیاست ایران حقوق بشر است اما از منظر آمریکا و سایر کشورهای غربی حقوق بشر ابزاری برای پیشبرد سیاست ها و اهداف آن ها است.

باقری کنی افزود : ایران به خاطر مبنای حقوق بشری سیاست های خود از ملت فلسطین حمایت می کند و معتقد است فلسطین حق دارد از تعیین سرنوشت خود و حفظ تمامیت ارضی خودش دفاع کند و حقوق یک کشور مستقل را داشته باشد و کسی حق ندارد کشورش اشغال نکند.

وی خاطرنشان کرد: فراموش نکنید در آینده این جبهه شر غربی ها و آمریکایی ها نابودخواهند شد و جمهوری اسلامی هم اکنون سردمدار جبهه خیر در دنیا است و خواهد بود .

پربیننده ترین خبرها